Het staat bank vrij explain optie aan te scherpen

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0385) De consumenten hebben een hypothecaire geldlening bij de bank. Eind oktober 2021 hebben zij de bank benaderd met de wens om gebruik te maken van de meeneemregeling waarbij ze de gehele hypotheeksom wilden meeverhuizen naar een nog aan te kopen woning. Uiteindelijk hebben ze in mei 2022 een aanvraag ingediend. Deze is afgewezen door de bank. De consumenten hebben zich hierover beklaagd en gesteld dat zij gerechtvaardigd hebben mogen vertrouwen op het verkrijgen van de gewenste financiering gelet op de gesprekken die zij met de adviseur van de bank hebben gevoerd in 2021. De Geschillencommissie oordeelt dat de bank de aanvraag mocht afwijzen op grond de van contractsvrijheid en dat het beroep van de consumenten op gedane toezeggingen en gerechtvaardigd vertrouwen niet slaagt. De klacht is afgewezen.

De commissie: “De bank heeft toegelicht dat zij ten tijde van de gesprekken met de consumenten in oktober en november 2021, volgens haar beleid en op grond van de Tijdelijke regeling hypothecair krediet, bepaalde explain opties nog toepaste. Dat houdt in dat de bank bij wijze van uitzondering en afhankelijk van de klantsituatie afweek van de standaard verstrekkingsnormen door bijvoorbeeld bepaalde vermogensbestanddelen wel mee te wegen voor de kredietwaardigheidstoets of door een berekening te maken op basis van de werkelijke lasten. De bank heeft echter besloten om per 1 april 2022 haar beleid ten aanzien van deze zogeheten explain optie aan te scherpen en dit niet langer
toe te passen. Dit heeft zij gedaan in het kader van de op haar rustende verplichting om te waken voor overkreditering en gelet op de verwachtingen van de AFM richting de bank.

“De beleidswijziging van de bank geldt in algemene zin en dus niet alleen voor het geval van de consumenten. Het betreft naar het oordeel van de commissie geen onredelijke of onacceptabele wijziging. De wijziging past binnen de grenzen van de beleidsvrijheid van de bank. De bank heeft naar het oordeel van de commissie niet onrechtmatig gehandeld door de aanvraag niet te honoreren.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...