Kabinet houdt vast aan opt-out bij verplichte AOV zelfstandigen
Het (demissionaire) kabinet houdt vast aan een publiek stelsel met private opt-out-mogelijkheid bij de voorgenomen verplichte aov voor zelfstandigen. Minister Van Gennip op 16 februari in antwoord op vragen vanuit de Eerste Kamer: "Hoewel een stelsel zonder opt-out minder complex is voor de uitvoering en selectie-effecten zich niet kunnen voordoen, zet het kabinet, in lijn met het advies van de Stichting van de Arbeid en de middellange termijnvisie van de SER, vooralsnog in op een stelsel met opt-out. De volgende voordelen zijn hiervoor doorslaggevend. Ten eerste, een opt-out geeft meer mogelijkheden voor maatwerk. Een publieke verzekering biedt doorgaans een generieke dekking. Dat wil zeggen, de verzekering is voor alle zelfstandigen hetzelfde, terwijl de groep van zelfstandigen niet homogeen is. Daarom vindt het kabinet het gewenst om keuzevrijheid aan zelfstandigen te bieden waar mogelijk, zodat zij een verzekering kunnen afsluiten die aan de individuele verzekeringsbehoefte voldoet. De private verzekeringsmarkt kan afhankelijk van de verzekeringsbehoefte dergelijk maatwerk bieden. Zo kan er in de private markt bijvoorbeeld een kortere wachttijdperiode worden overeengekomen, of een verzekering voor eigen arbeid in plaats van gangbare arbeid.
"De private markt kan ook aanvullingen bieden op de publieke verzekering. Dit soort verzekeringen zijn er immers ook in aanvulling op de WIA. Wel zijn deze verzekeringen veelal “volgend” op de beoordeling van UWV of de zelfstandige recht heeft op een WIA-uitkering (bijvoorbeeld de WIA-excedentuitkering bovenop de door UWV verstrekte uitkering). Maatwerk zoals een kortere wachttijd of een ander arbeidsongeschiktheidscriterium zijn ingewikkeld als aanvulling, en vaak alleen vorm te geven met een opt-out.
"Ten tweede, kent een verplichte publieke verzekering met alleen ruimte voor private verzekeringen om als tweede pijler/aanvulling te dienen, ook nadelen in de vorm van extra complexiteit voor verzekerden en onduidelijkheid en inefficiëntie in de verantwoordelijkheidsverdeling bij de re-integratie. In een dergelijk stelsel zal een zelfstandige met een aanvullende verzekering te maken krijgen met zowel de publieke uitvoerder als de private verzekeraar, waarbij UWV en de private verzekeraar verschillende uitkeringsvoorwaarden kunnen hanteren. Daarbij geldt dat de rolverdeling bij de re-integratie en de inzet van voorzieningen onduidelijk is en de prikkel voor private verzekeraars om zelfstandigen te helpen re-integreren kleiner wordt, aangezien slechts een gedeelte van de totale uitkering privaat wordt verzekerd."
Reactie toevoegen
Reacties
Casey Xavier - Het Financiële Huis 21 februari 2024
Dit toont dat de initiatiefnemers / bedenkers totaal geen inzicht hebben in wat er echt nodig is en wat dit aan organisatie gaat kosten wat uiteindelijk naar verwachting niemand gaat helpen. De wachttijd is met 1 jaar veel te lang, dat redden de meest ondernemers helemaal niet. De uitkering is (veel) te laag voor de meeste ondernemers en de uitvoerbaarheid een enorm probleem want er is nu al een groot tekort bij uitvoerders UWV of Fiscus. Wat echt nodig is...verplicht pensioen opbouwen! Dat wordt een gigantisch probleem in de toekomst en nu starten is al rijkelijk laat. Dit is overigens vaak goed aan ondernemers te verkopen, ook al zou het verplicht zijn maar de verplichte AOV zeker niet. Een veel slechter idee dan dit kun je bijna niet bedenken.
Sjaco - ZZP'er 21 februari 2024
Welk probleem van de ZZP'er wordt hier nou eigenlijk mee opgelost? En als ik het zo lees kan ik er geen touw aan vast knopen ( of wel chocola van maken). Het mag wel op wat meer op ZZP taalniveau......
Meer over
Verbond : fouten UWV bij WIA-uitkeringen raken ook verzekeraars
"Het UWV heeft afgelopen jaren veel fouten gemaakt bij de berekening van de WIA-uitkeringen. Deze onjuistheden hebben ook invloed op inkomens-, pensioen- en aansprakelijkheidsverzekeraars",...
Tweede Kamer akkoord met Participatiewet in balans
De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel Participatiewet in balans. In het wetsvoorstel staan ruim 20 maatregelen om de wet op korte termijn te vereenvoudigen...
Adfiz: gelijk speelveld borgen bij herinvoering 60-plusmaatregel
"Adfiz begrijpt dat er maatregelen worden genomen om de achterstanden bij het UWV aan te pakken. Maar de 60-plusmaatregel leidt tot ondermijning van het level playing...
(Uit Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Veilig en vitaal op de werkvloer, dat is een belangrijk thema bij preventie en risicobeheer. Enkele actualiteiten. Onderzoek...
60-plusmaatregel opnieuw ingevoerd
Het kabinet voert de 60-plusmaatregel opnieuw voor twee jaar in. Dat is een van de maatregelen in de voorjaarsnota. Het herinvoeren van de 60-plusmaatregel draagt...

Geen brede herstelactie fouten maatmanloon
UWV gaat naast de lopende herstelactie van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (WIA) niet zelf handmatig overige fouten opsporen in Wajong-uitkeringen of bij de...
Minister: verder onderzoek naar hybride stelsel niet opportuun
Minister Van Hijum zal pas na de politieke keuzes over OCTAS moet de behoefte aan (nader) onderzoek naar de dienstverlening in het hybride stelsel bezien. Dat schrijft...
“Er zit zoveel meer in die polis”
(Partner in kennis Movir in Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Voorkomen is beter dan uitvallen. Voor Movir is het een uitgemaakte zaak. Als...

RSC: niet vereenvoudiging maar meer effectiviteit bij WIA gewenst
Het Register Specialistisch Casemanagement (RSC) doet praktische aanbevelingen voor een constructieve WIA-dialoog in de notitie Aanbevelingen voor een constructieve...
Zzp’ers steunen massaal nieuwe Zelfstandigenwet
Een ruime meerderheid van de zzp’ers staat positief tegenover het nieuwe initiatiefwetsvoorstel voor de Zelfstandigenwet van VVD, D66, CDA en SGP. Dat blijkt...