Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Annemieke Postema

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers. Zonder tijdige premiebetaling is er geen recht op uitkering.

Krijg je als bemiddelaar een bericht dat een klant de premie niet op tijd heeft voldaan? Dan is het verstandig om je klant te wijzen op de mogelijke gevolgen en hem te stimuleren alsnog snel te betalen. Sterker nog: dit hoort bij de privaatrechtelijke zorgplicht van een assurantiekantoor. Bij alle verzekeraars vervalt de dekking op een zeker moment. Raakt je klant vervolgens arbeidsongeschikt? Dan is er geen recht op uitkering, ook niet als het volledige bedrag alsnog wordt voldaan. Hetzelfde geldt voor een verergering van de arbeidsongeschiktheid. De verzekering kan uiteindelijk zelfs worden stopgezet. Zo’n situatie wil je te allen tijde voorkomen.

Verzekeraars hanteren hiervoor verschillende termijnen, procedures en terminologie. Sommige maatschappijen kennen voor de eerste premiebetaling een striktere procedure dan voor vervolgpremies. Het is zorgelijk dat voorwaarden over dit onderwerp vaak onduidelijk, onvolledig en soms zelfs tegenstrijdig zijn. Gelukkig is men in de praktijk doorgaans coulant, afhankelijk van de omstandigheden.

Doorvragen

Belangrijk is om snel te achterhalen wat er bij je klant speelt. Hopelijk is er niets aan de hand en heeft je klant een premienota over het hoofd gezien. Of men wacht met betalen tot een gevraagde wijziging is verwerkt. Leg uit dat er wel moet worden betaald en dat de verrekening later volgt.

Gaat het om een tijdelijk financieel pro bleem? Neem contact op met de verzekeraar en regel uitstel van betaling. Een jaarbetaling kan worden omgezet naar maandbetaling.

Is sprake van een structurele situatie? Besef dat veel mensen het moeilijk vinden om over financiële problemen te praten. Maar ga toch in gesprek over mogelijke oplossingen. Zijn er nog meer schulden? Betalen opdrachtgevers traag? Is je klant arbeidsongeschikt of dreigt hij binnenkort uit te vallen? Het is dan juist belangrijk om de AOV-premie te blijven betalen. Blijf in contact en kom met concrete voorstellen, want de drempel om zo’n aanbod te accepteren is veel lager dan voor het stellen van een hulpvraag.

Reageert jouw klant niet op e-mails? Bel in dat geval of stuur een WhatsApp-bericht. Wijs je klant indien nodig op bijkomende kosten als de verzekeraar de vordering aan een incassobureau moet overdragen. Ook na royement wegens wanbetaling blijft de openstaande premie tot de beëindigingsdatum verschuldigd. Beëin diging door de verzekeraar levert een CIS-registratie op, waardoor het in de toekomst moeilijker is om een nieuwe verzekering aan te vragen. De verzekeraar kondigt deze melding verplicht vooraf aan, wat soms alsnog tot betaling leidt.

Reeds arbeidsongeschikt

Is je klant reeds arbeidsongeschikt als de betalingsachterstand ontstaat? Dan zullen veel verzekeraars de openstaande premie verrekenen met de uitkering. Bij langdurige uitval wordt de verzekering premievrij. Meestal gebeurt dat na een jaar. Soms is deze periode gelijk aan de eigenrisicotermijn. Als de wachttijd twee jaar bedraagt verlenen veel maatschappijen pas na twee jaar premievrijstelling. Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid wordt een evenredig deel van de verzekering premievrij, een enkele verzekeraar verleent volledige premievrijstelling.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Annemieke Postema: verplicht AOV-advies

Annemieke Postema: verplicht AOV-advies

Annemieke Postema (AOVdokter.nl) ), die een kennissessie verzorgt tijdens het VVP Event Inkomen op 12 september, pleit voor verplicht advies voor zelfstandigen in...

RADI AOV: belangrijke rol adviseur bij arbeidsongeschiktheid

RADI AOV: belangrijke rol adviseur bij arbeidsongeschiktheid

Op het VVP Event Inkomen laat Annemieke Postema (mede-oprichter van RADI AOV) aan de hand van praktijkvoorbeelden zien welke toegevoegde waarde een adviseur kan...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Praktijksessie RADI AOV over belangrijke rol adviseur bij arbeidsongeschiktheid

Praktijksessie RADI AOV over belangrijke rol adviseur bij arbeidsongeschiktheid

Op het VVP Event Inkomen laat Annemieke Postema (mede-oprichter van RADI AOV) aan de hand van praktijkvoorbeelden zien welke toegevoegde waarde een adviseur kan...

Uitkomst herbeoordeling AO niet definitief bindend

Uitkomst herbeoordeling AO niet definitief bindend

(Kifid-uitspraak GC 2023-0526) Tussen de consument en de verzekeraar bestaat verschil van mening over de vraag of de mate van arbeidsongeschiktheid zoals die is...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

SharePeople: minister niet op de hoogte van nieuwe AO-initiatieven

SharePeople: minister niet op de hoogte van nieuwe AO-initiatieven

"Blijkbaar is minister Karien van Gennip van Sociale Zaken niet op de hoogte van nieuwe initiatieven waarmee zzp'ers tot aan hun pensioen arbeidsongeschiktheid kunnen...