Keuken gejat...

keuken via Pixabay

Aegon hoeft van Kifid een gestolen inbouwkeuken van meer dan vijftien mille niet te vergoeden (uitspraak GC 2019-718). De keuken was gestald in een nieuwbouwwoning, die later werd opgeleverd dan voorzien. Voor zover de keuken al onder de dekking zou vallen, weigerde Aegon uit te keren omdat er geen braakschade was.

De Geschillencommissie volgt de verzekeraar hierin: "Tussen partijen staat niet ter discussie dat niets was kapot gemaakt aan de woning. De woning is dus niet binnengetreden met het verbreken van afsluitingen, deuren of vensters. Van braak in de zin van de omschrijving in de voorwaarden, is daarom geen sprake. Dit betekent dat geen dekking voor de diefstal bestaat op grond van artikel 2.5.3 van de voorwaarden van de inboedelverzekering. De vraag of de keuken is gestolen uit een goed afgesloten ruimte hoeft daarom niet meer te worden beantwoord."

Volgens Aegon was de diefstal van de keuken sowieso niet gedekt onder de inboedelverzekering. Van ‘inboedel’ en ‘woonhuis’ zoals bedoeld in artikel 6 van de voorwaarden is namelijk geen sprake.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Serge van Bezooijen - Bèta Financiële Diensten Haarlem 3 oktober 2019

Ik ben het eens met de afwijzing van de ingediende schade waarin Aegon zich beroept op art. 2.5.3 diefstal en vandalisme alleen verzekerd als: • de schade is veroorzaakt na braak; Wat mij in dit artikel nog het meest verbaast is dat Aegon in de laatste alinea aangeeft dat een keuken (in deze case keukenonderdelen en apparatuur) sowieso niet gedekt is onder de inboedelverzekering zoals bedoelt in artikel 6??? Dus als we dezelfde case hebben maar dan met braaksporen aan de nieuwbouwwoning, wijst Aegon de schade dan ook af omdat bij Aegon de keuken (onderdelen) niet tot de inboedel behoren?

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...