Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

ABN Amro (logo schild)

(Kifid uitspraak GC 2021-0684) De consument heeft in het verleden met zijn ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij ABN Amro. Nadat de consument en zijn ex-partner uit elkaar zijn gegaan, heeft de ex-partner bij de rechter afgedwongen dat de consument meewerkt aan de verkoop van de gemeenschappelijke woning. De consument heeft daarna een gesprek gepland met de bank over de gevolgen van de verkoop, waaronder het ontstaan van een restschuld. Het gesprek is kort van tevoren afgezegd door de bank. De consument stelt dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden door niet met hem in gesprek te gaan over het financieren van de restschuld. Hierdoor is hij in financiële problemen gekomen. De commissie is van oordeel dat de bank weliswaar netter had kunnen handelen, maar dat het afzeggen van het gesprek geen grond oplevert voor toewijzing van de vorderingen.

De commissie merkt op dat ter zitting is gebleken dat aan de ex-partner van de consument door de rechter een volmacht is verleend om de gemeenschappelijke woning te verkopen omdat de consument zelf niet voldoende medewerking verleende aan de verkoop. De bank kan daarom niet worden verweten dat zij de consument verder niet heeft betrokken bij de afwikkeling van de hypothecaire geldlening; dit is door de rechterlijke uitspraak immers volledig in handen gegeven aan zijn ex-partner. Hoewel het netter was geweest om het gesprek met de consument doorgang te laten vinden, levert het afzeggen daarvan geen grond op voor toewijzing van de vorderingen.

Voor zover de consument stelt dat de bank bezwaar had moeten maken tegen de verkoop van de woning vanwege een te lage verkoopprijs, overweegt de commissie het volgende. Op grond van artikel 150 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering geldt als uitgangspunt dat de partij, in dit geval de consument, die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten haar stelling moet bewijzen als deze door de wederpartij gemotiveerd wordt betwist. De bank heeft voldoende gemotiveerd betwist dat de verkoopprijs van de woning destijds te laag was. Nu de consument zijn stelling op geen enkele wijze heeft onderbouwd, is de commissie van oordeel dat hij onvoldoende bewijs heeft geleverd voor zijn stelling. Over de door de verkoop ontstane restschuld, waarvoor de consument voor de helft aansprakelijk is, kan dan ook niet gezegd worden dat deze te hoog is, zodat er ook geen grondslag is om de bank aansprakelijk te houden voor de gevolgen die het ontstaan van die restschuld voor hem heeft gehad. 

Gelet op het voorgaande verklaart de commissie de klacht van de consument ongegrond en dienen de vorderingen te worden afgewezen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - advies 6 augustus 2021

Als je iets niet snapt, dan moet je het vragen, wat er wordt bedoelt, is ook een van de richtlijnen van de AFM. Fouten-misverstanden voorkomen. Simpele vraag: Wil je koffie???? (ja).. iets anders gesteld; Ik neem aan, dat je geen koffie meer wilt! (nee, is bedoelt, maar men zegt ja, en de mogelijkheid is dan ook nog dat de vraagsteller het verkeerd opvat en per ongeluk goed doet. Vraag eenvoudig stellen! Het gaat nu om doelbewust tackelen en niet om de vakkennis en toepassing. Op grond hiervan zou een PE traject dus ongeldig moeten zijn,

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...