Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

ABN Amro (logo schild)

(Kifid uitspraak GC 2021-0684) De consument heeft in het verleden met zijn ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij ABN Amro. Nadat de consument en zijn ex-partner uit elkaar zijn gegaan, heeft de ex-partner bij de rechter afgedwongen dat de consument meewerkt aan de verkoop van de gemeenschappelijke woning. De consument heeft daarna een gesprek gepland met de bank over de gevolgen van de verkoop, waaronder het ontstaan van een restschuld. Het gesprek is kort van tevoren afgezegd door de bank. De consument stelt dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden door niet met hem in gesprek te gaan over het financieren van de restschuld. Hierdoor is hij in financiële problemen gekomen. De commissie is van oordeel dat de bank weliswaar netter had kunnen handelen, maar dat het afzeggen van het gesprek geen grond oplevert voor toewijzing van de vorderingen.

De commissie merkt op dat ter zitting is gebleken dat aan de ex-partner van de consument door de rechter een volmacht is verleend om de gemeenschappelijke woning te verkopen omdat de consument zelf niet voldoende medewerking verleende aan de verkoop. De bank kan daarom niet worden verweten dat zij de consument verder niet heeft betrokken bij de afwikkeling van de hypothecaire geldlening; dit is door de rechterlijke uitspraak immers volledig in handen gegeven aan zijn ex-partner. Hoewel het netter was geweest om het gesprek met de consument doorgang te laten vinden, levert het afzeggen daarvan geen grond op voor toewijzing van de vorderingen.

Voor zover de consument stelt dat de bank bezwaar had moeten maken tegen de verkoop van de woning vanwege een te lage verkoopprijs, overweegt de commissie het volgende. Op grond van artikel 150 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering geldt als uitgangspunt dat de partij, in dit geval de consument, die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten haar stelling moet bewijzen als deze door de wederpartij gemotiveerd wordt betwist. De bank heeft voldoende gemotiveerd betwist dat de verkoopprijs van de woning destijds te laag was. Nu de consument zijn stelling op geen enkele wijze heeft onderbouwd, is de commissie van oordeel dat hij onvoldoende bewijs heeft geleverd voor zijn stelling. Over de door de verkoop ontstane restschuld, waarvoor de consument voor de helft aansprakelijk is, kan dan ook niet gezegd worden dat deze te hoog is, zodat er ook geen grondslag is om de bank aansprakelijk te houden voor de gevolgen die het ontstaan van die restschuld voor hem heeft gehad. 

Gelet op het voorgaande verklaart de commissie de klacht van de consument ongegrond en dienen de vorderingen te worden afgewezen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - advies 6 augustus 2021

Als je iets niet snapt, dan moet je het vragen, wat er wordt bedoelt, is ook een van de richtlijnen van de AFM. Fouten-misverstanden voorkomen. Simpele vraag: Wil je koffie???? (ja).. iets anders gesteld; Ik neem aan, dat je geen koffie meer wilt! (nee, is bedoelt, maar men zegt ja, en de mogelijkheid is dan ook nog dat de vraagsteller het verkeerd opvat en per ongeluk goed doet. Vraag eenvoudig stellen! Het gaat nu om doelbewust tackelen en niet om de vakkennis en toepassing. Op grond hiervan zou een PE traject dus ongeldig moeten zijn,

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

ABN Amro noteerde in het tweede kwartaal een nieuwe woonhypotheekproductie van 2,8 miljard euro. Dat is vier procent minder dan in het eerste kwartaal en 59 procent...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro toont alle duurzame adviseurs met een 'groen blaadje' in de eigen adviseurzoeker op de intermediaire website van ABN Amro. Vorig jaar introduceerde ABN...

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro houdt er rekening mee dat de hypotheekrente licht zal dalen. Dit ondersteunt het sentiment op de woningmarkt, omdat het de leencapaciteit van huizenkopers...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro biedt mkb-klanten de Transitielening aan. Bij deze nieuwe leenvorm voor financieringen van één miljoen tot 25 miljoen euro wordt het rentetarief...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...