Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

ABN Amro (logo schild)

(Kifid uitspraak GC 2021-0684) De consument heeft in het verleden met zijn ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij ABN Amro. Nadat de consument en zijn ex-partner uit elkaar zijn gegaan, heeft de ex-partner bij de rechter afgedwongen dat de consument meewerkt aan de verkoop van de gemeenschappelijke woning. De consument heeft daarna een gesprek gepland met de bank over de gevolgen van de verkoop, waaronder het ontstaan van een restschuld. Het gesprek is kort van tevoren afgezegd door de bank. De consument stelt dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden door niet met hem in gesprek te gaan over het financieren van de restschuld. Hierdoor is hij in financiële problemen gekomen. De commissie is van oordeel dat de bank weliswaar netter had kunnen handelen, maar dat het afzeggen van het gesprek geen grond oplevert voor toewijzing van de vorderingen.

De commissie merkt op dat ter zitting is gebleken dat aan de ex-partner van de consument door de rechter een volmacht is verleend om de gemeenschappelijke woning te verkopen omdat de consument zelf niet voldoende medewerking verleende aan de verkoop. De bank kan daarom niet worden verweten dat zij de consument verder niet heeft betrokken bij de afwikkeling van de hypothecaire geldlening; dit is door de rechterlijke uitspraak immers volledig in handen gegeven aan zijn ex-partner. Hoewel het netter was geweest om het gesprek met de consument doorgang te laten vinden, levert het afzeggen daarvan geen grond op voor toewijzing van de vorderingen.

Voor zover de consument stelt dat de bank bezwaar had moeten maken tegen de verkoop van de woning vanwege een te lage verkoopprijs, overweegt de commissie het volgende. Op grond van artikel 150 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering geldt als uitgangspunt dat de partij, in dit geval de consument, die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten haar stelling moet bewijzen als deze door de wederpartij gemotiveerd wordt betwist. De bank heeft voldoende gemotiveerd betwist dat de verkoopprijs van de woning destijds te laag was. Nu de consument zijn stelling op geen enkele wijze heeft onderbouwd, is de commissie van oordeel dat hij onvoldoende bewijs heeft geleverd voor zijn stelling. Over de door de verkoop ontstane restschuld, waarvoor de consument voor de helft aansprakelijk is, kan dan ook niet gezegd worden dat deze te hoog is, zodat er ook geen grondslag is om de bank aansprakelijk te houden voor de gevolgen die het ontstaan van die restschuld voor hem heeft gehad. 

Gelet op het voorgaande verklaart de commissie de klacht van de consument ongegrond en dienen de vorderingen te worden afgewezen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - advies 6 augustus 2021

Als je iets niet snapt, dan moet je het vragen, wat er wordt bedoelt, is ook een van de richtlijnen van de AFM. Fouten-misverstanden voorkomen. Simpele vraag: Wil je koffie???? (ja).. iets anders gesteld; Ik neem aan, dat je geen koffie meer wilt! (nee, is bedoelt, maar men zegt ja, en de mogelijkheid is dan ook nog dat de vraagsteller het verkeerd opvat en per ongeluk goed doet. Vraag eenvoudig stellen! Het gaat nu om doelbewust tackelen en niet om de vakkennis en toepassing. Op grond hiervan zou een PE traject dus ongeldig moeten zijn,

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro heeft haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bijgesteld: van min vijf naar min drie procent in 2023 en van min drie...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

Het aantal Financiële zorgcoaches van ABN Amro is inmiddels de grens van 100 gepasseerd. Gudy van der Wal, Directeur Financiële zorgcoaches: “Het...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...