Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend. De Geschillencommissie denkt hier anders over en wijst de vordering af.

Quion heeft de consument in 2016 een hypothecaire geldlening met een rentevastperiode van tien jaren verstrekt. In 2021 heeft Quion de consument desgevraagd een voorlopige aflossingsnota verstrekt. Hierin is een vergoeding voor vervroegd aflossen van de hypothecaire geldlening (boeterente) opgenomen. De consument heeft zich op het standpunt gesteld dat Quion deze boeterente te hoog heeft vastgesteld en vordert schadevergoeding. Volgens de consument heeft Quion een te lage vergelijkingsrente gebruikt, waardoor de boeterente te hoog is uitgevallen.

De commissie constateert dat partijen verschillen van mening over de hoogte van de boeterente. De consument heeft zich op het standpunt gesteld dat Quion deze verkeerd (te hoog) heeft vastgesteld, omdat Quion op de vergelijkingsrente ten onrechte een renteafslag van 0,2% in mindering heeft gebracht. Quion heeft zich gemotiveerd tegen de stellingen van de consument verweerd en gesteld dat zij geen renteafslag van 0,2% heeft gehanteerd. Quion heeft toegelicht dat zij bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota is uitgegaan van de aflossing van de hypothecaire geldlening per 15 mei 2021. Op dat moment was de resterende looptijd van de rentevastperiode volgens Quion nog 61 maanden. Quion heeft verder toegelicht dat zij bij het bepalen van de vergelijkingsrente is uitgegaan van de rentelijst van 5 februari 2021 en dat de vergelijkingsrente voor het aflossingsvrije leningdeel 1,22% bedroeg en 1,02% voor het annuïtaire leningdeel. Volgens Quion heeft zij een vergelijking gemaakt met de geldende rentetarieven voor een resterende rentevastperiode van zes jaren.

De commissie merkt op dat een voorlopige aflossingsnota slechts een indicatie geeft van de boeterente. Voor de daadwerkelijke hoogte van de boeterente is een definitieve aflossingsnota vereist. Uit de vaste lijn van uitspraken van de commissie volgt dat de consument redelijkerwijs geen rekening hoeft te houden met
omstandigheden anders dan rentedalingen, zoals – bijvoorbeeld – een fout in de berekening van de voorlopige aflossingsnota.

In de onderhavige zaak heeft Quion geen definitieve aflossingsnota opgemaakt, maar klaagt de consument over de wijze waarop Quion de boeterente in de voorlopige aflossingsnota heeft berekend. Deze klacht faalt. Naar het oordeel van de commissie is niet komen vast te staan dat Quion de boeterente verkeerd heeft berekend.

Daarvoor is in de eerste plaats van belang dat voor de commissie niet is komen vast te staan dat Quion bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota een renteafslag van 0,2% heeft gehanteerd. Quion heeft die stelling gemotiveerd betwist en het lag op de weg van de consument om deze stelling na het gemotiveerde verweer van Quion verder te onderbouwen en te bewijzen.

Nu de consument zijn stelling na het verweer van Quion echter niet verder heeft onderbouwd en uit een bijzondere regel of de eisen van redelijkheid en billijkheid geen andere verdeling van de bewijslast voortvloeit, kan de commissie niet anders dan dit standpunt van de consument passeren, aldus Kifid.

In de tweede plaats is naar het oordeel van de commissie niet komen vast te staan dat  Quion een hogere boeterente heeft berekend dan het financiële nadeel dat Quion zal lijden door het aflossen van de hypothecaire geldlening door de consument en zijn partner. In dat  verband is voor de commissie niet komen vast te staan dat Quion de boeterente heeft berekend in strijd met hetgeen partijen zijn overeengekomen en de uitgangspunten die de AFM heeft geformuleerd in de Leidraad voor vervroegde aflossing van  de hypotheek.

Conclusie van de Geschillencommissie  is dat niet is komen vast te staan dat Quion bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota de boeterente onjuist heeft berekend en dat Quion geen schadevergoeding
aan de consument hoeft te betalen. De commissie zal de vordering afwijzen.oor de commissie is niet komen vast te staan dat Quion een te lage vergelijkingsrente heeft gehanteerd of dat Quion de boeterente anderszins fout heeft berekend en wijst de vordering af.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...