Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend. De Geschillencommissie denkt hier anders over en wijst de vordering af.

Quion heeft de consument in 2016 een hypothecaire geldlening met een rentevastperiode van tien jaren verstrekt. In 2021 heeft Quion de consument desgevraagd een voorlopige aflossingsnota verstrekt. Hierin is een vergoeding voor vervroegd aflossen van de hypothecaire geldlening (boeterente) opgenomen. De consument heeft zich op het standpunt gesteld dat Quion deze boeterente te hoog heeft vastgesteld en vordert schadevergoeding. Volgens de consument heeft Quion een te lage vergelijkingsrente gebruikt, waardoor de boeterente te hoog is uitgevallen.

De commissie constateert dat partijen verschillen van mening over de hoogte van de boeterente. De consument heeft zich op het standpunt gesteld dat Quion deze verkeerd (te hoog) heeft vastgesteld, omdat Quion op de vergelijkingsrente ten onrechte een renteafslag van 0,2% in mindering heeft gebracht. Quion heeft zich gemotiveerd tegen de stellingen van de consument verweerd en gesteld dat zij geen renteafslag van 0,2% heeft gehanteerd. Quion heeft toegelicht dat zij bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota is uitgegaan van de aflossing van de hypothecaire geldlening per 15 mei 2021. Op dat moment was de resterende looptijd van de rentevastperiode volgens Quion nog 61 maanden. Quion heeft verder toegelicht dat zij bij het bepalen van de vergelijkingsrente is uitgegaan van de rentelijst van 5 februari 2021 en dat de vergelijkingsrente voor het aflossingsvrije leningdeel 1,22% bedroeg en 1,02% voor het annuïtaire leningdeel. Volgens Quion heeft zij een vergelijking gemaakt met de geldende rentetarieven voor een resterende rentevastperiode van zes jaren.

De commissie merkt op dat een voorlopige aflossingsnota slechts een indicatie geeft van de boeterente. Voor de daadwerkelijke hoogte van de boeterente is een definitieve aflossingsnota vereist. Uit de vaste lijn van uitspraken van de commissie volgt dat de consument redelijkerwijs geen rekening hoeft te houden met
omstandigheden anders dan rentedalingen, zoals – bijvoorbeeld – een fout in de berekening van de voorlopige aflossingsnota.

In de onderhavige zaak heeft Quion geen definitieve aflossingsnota opgemaakt, maar klaagt de consument over de wijze waarop Quion de boeterente in de voorlopige aflossingsnota heeft berekend. Deze klacht faalt. Naar het oordeel van de commissie is niet komen vast te staan dat Quion de boeterente verkeerd heeft berekend.

Daarvoor is in de eerste plaats van belang dat voor de commissie niet is komen vast te staan dat Quion bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota een renteafslag van 0,2% heeft gehanteerd. Quion heeft die stelling gemotiveerd betwist en het lag op de weg van de consument om deze stelling na het gemotiveerde verweer van Quion verder te onderbouwen en te bewijzen.

Nu de consument zijn stelling na het verweer van Quion echter niet verder heeft onderbouwd en uit een bijzondere regel of de eisen van redelijkheid en billijkheid geen andere verdeling van de bewijslast voortvloeit, kan de commissie niet anders dan dit standpunt van de consument passeren, aldus Kifid.

In de tweede plaats is naar het oordeel van de commissie niet komen vast te staan dat  Quion een hogere boeterente heeft berekend dan het financiële nadeel dat Quion zal lijden door het aflossen van de hypothecaire geldlening door de consument en zijn partner. In dat  verband is voor de commissie niet komen vast te staan dat Quion de boeterente heeft berekend in strijd met hetgeen partijen zijn overeengekomen en de uitgangspunten die de AFM heeft geformuleerd in de Leidraad voor vervroegde aflossing van  de hypotheek.

Conclusie van de Geschillencommissie  is dat niet is komen vast te staan dat Quion bij het opmaken van de voorlopige aflossingsnota de boeterente onjuist heeft berekend en dat Quion geen schadevergoeding
aan de consument hoeft te betalen. De commissie zal de vordering afwijzen.oor de commissie is niet komen vast te staan dat Quion een te lage vergelijkingsrente heeft gehanteerd of dat Quion de boeterente anderszins fout heeft berekend en wijst de vordering af.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Quion neemt drie hypotheekmerken van Achmea in beheer

Quion neemt drie hypotheekmerken van Achmea in beheer

Quion heeft de portefeuilles van de Achmea-merken Syntrus Hypotheken, Attens en Tellius gemigreerd naar het Quion Service Platform (QSP).Het gaat om 100.000 hypotheekcontracten. Twee...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...