Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Reaal logo Twitter

Volgens de Geschillencommissie Kifid (niet-bindende uitspraak 2019-454) kan een consument geen beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering van zijn broer, nadat deze schade heeft veroorzaakt aan zijn auto. De Geschillencommissie acht de klacht van de consument tegen Reaal Schade niet-behandelbaar. Wel is de Geschillencommissie van mening dat registratie van de persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR ongegrond is en dat de registratie door Reaal ongedaan moet worden gemaakt.

Een consument doet een beroep op de AVP van zijn broer. Hij is volgens Kifid echter geen contractspartij bij de overeenkomst die zijn broer (de verzekeringnemer) met de verzekeraar heeft gesloten. De consument heeft ook geen eigen vorderingsrecht jegens de verzekeraar op grond van de AVP van zijn broer. Hij heeft (mogelijk) alleen een aanspraak tot schadevergoeding op zijn broer, de verzekeringnemer. De broer van de consument heeft (mogelijk) op zijn beurt een aanspraak tot uitkering onder de AVP op Verzekeraar (vergelijk uitspraak GC Kifid nr. 2019-102). Dit deel van de klacht is volgens de Geschillencommissie niet-behandelbaar.

Voor zover de klacht van Consument ziet op de registratie van zijn persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR is de klacht wel behandelbaar. Ten aanzien van dit klacht-onderdeel is de Commissie van oordeel dat geen zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld aan fraude bestaat. Reaal dient de registratie van de persoonsgegevens van de consument in het EVR en het Incidentenregister ongedaan te maken. Omdat niet vast is komen te staan dat de consument onrechtmatig zou hebben gehandeld jegens de verzekeraar, hoeft de consument ook de onderzoekskosten niet aan de verzekeraar terug te betalen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: klacht verjaart als consument te lang stilzit

Kifid: klacht verjaart als consument te lang stilzit

Als consumenten te lang stilzitten, verjaart de klacht. Dat is te concluderen op basis van zeven recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid. De bindende...

Kifid: Rabobank niets te verwijten in advisering beleggingspolissen

Kifid: Rabobank niets te verwijten in advisering beleggingspolissen

D e Rabobank heeft gedaan wat verwacht mag worden van een redelijk handelend en deskundig verzekeringstussenpersoon. De Rabobank heeft gedaan wat mag worden verwacht...

Kifid: schademelding in CIS-databank geen reden voor weigering

Kifid: schademelding in CIS-databank geen reden voor weigering

Een verzekeraar mag een aanvraag voor een schadeverzekering niet weigeren enkel en alleen op grond van het schadeverleden in het Centraal Informatie Systeem (CIS)....

Kifid: Reaal moet fondsbeheerkosten vergoeden

Kifid: Reaal moet fondsbeheerkosten vergoeden

Reaal moet de afkoopwaarde van een beleggingsverzekering opnieuw berekenen. De verzekeraar mag aan deze consument niet de fondsbeheerkosten in rekening brengen....

Kifid: voorbereiden hasjdeal niet illegaal, verzekeraar moet schade vergoeden

Kifid: voorbereiden hasjdeal niet illegaal, verzekeraar moet schade vergoeden

Een schade veroorzaakt door een voorbereidingshandeling voor 'hasjdeal' is wel gedekt op de woonverzekering, aldus de Geschillencommissie van Kifid. Univé...

Reaal: pilot om containerbranden te voorkomen

Reaal: pilot om containerbranden te voorkomen

Reaal is een pilot gestart om containerbranden te voorkomen. Reaal en Gemba IoT hebben een oplossing ontwikkeld die containers monitort op onder andere locatie en...

Rondvliegende trampolines...

Rondvliegende trampolines...

Reaal ziet dat Nederlanders onvoldoende preventieve maatregelen om stormschade te voorkomen. Aldus de verzekeraar aan de vooravond van de eerste grote storm van...

Rugklachten niet gemeld: geen vergoeding

Rugklachten niet gemeld: geen vergoeding

Een consument heeft bij de aanvraag van een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon een gezondheidsverklaring ingevuld en ondertekend. Daarin heeft hij geen...

Kifid verwerpt klachten over DIN Hypotheek Plan

Kifid verwerpt klachten over DIN Hypotheek Plan

De Geschillencommissie Kifid heeft drie klachten over het DIN Hypotheek Plan van Zwolsche Algemeene, inmiddels Allianz, verworpen. Het betreft de bindende uitspraken...

Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55 procent) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden...