Kifid: Reaal moet fondsbeheerkosten vergoeden

Kifid kantoor

Reaal moet de afkoopwaarde van een beleggingsverzekering opnieuw berekenen. De verzekeraar mag aan deze consument niet de fondsbeheerkosten in rekening brengen. Op de polis staat vermeld dat bij het gekozen fonds de beheerskosten nul procent zijn. De consument mag er dan op vertrouwen dat geen beheerskosten in rekening worden gebracht. Dit blijkt uit bindende uitspraak GC 2020-085 van de Geschillencommissie Kifid.

Een consument sluit op 1 januari 2008 een Opstap Hypotheekverzekering af bij Reaal met als doel om op de einddatum, 1 januari 2038, de eindwaarde te gebruiken voor (gedeeltelijke) aflossing van de hypotheek. Naast kapitaalopbouw op basis van beleggen is in deze beleggingsverzekering ook het overlijdensrisico gedekt. De consument kiest voor 100% investering in het SNS Euro Mixfonds. De consument heeft de beleggingsverzekering in februari 2017 afgekocht. De consument heeft zich bij Kifid beklaagd over de gebrekkige informatie vooraf en over door de verzekeraar onterecht in rekening gebrachte kosten.

Voor deze beleggingsverzekering is onder meer de Code Rendement en Risico 2006 van het Verbond van Verzekeraars van toepassing. Volgens deze code moet een consument voor het afsluiten van een beleggingsverzekering op basis van voorbeeldkapitalen inzicht kunnen krijgen in het effect van in rekening te brengen kosten op het eindkapitaal. Deze informatie is in de regel in de offerte te vinden. In deze klachtzaak heeft de Geschillencommissie geconcludeerd dat de verzekeraar niet heeft aangetoond dat de consument een offerte heeft ontvangen. De verzekeraar schiet daarmee tekort in zijn informatieplicht. Deze tekortkoming heeft echter niet geleid tot schade. De consument heeft niet aannemelijk gemaakt dat hij een andere keuze zou hebben gemaakt, als hij wel kennis had kunnen nemen van de offerte.

Anders is het volgens de Geschillencommissie met de fondsbeheerkosten. Deze kosten worden weliswaar gemaakt door het fonds, maar de verzekeraar moet de consument over deze kosten informeren. "In deze klachtzaak staat op de polis dat de beheerskosten voor het SNS Euro Mixfonds nul procent zijn. De consument mag erop vertrouwen dat bij 100% investering in dit fonds, geen beheerskosten worden berekend. Dat op de offerte staat dat de fondsbeheerkosten 0,9 procent bedragen verandert daar niets aan, nu de consument die offerte niet heeft ontvangen. Voor zover er wel fondsbeheerkosten in rekening zijn gebracht, dient de verzekeraar het financiële nadeel hiervan aan consument te vergoeden. De verzekeraar moet de afkoopwaarde opnieuw berekenen en het positieve verschil met de uitgekeerde afkoopwaarde aan de consument vergoeden", aldus de Geschillencommissie.

De Geschillencommissie stelt vast dat de verzekeraar de afkoopwaarde per februari 2017 opnieuw moet berekenen zonder de in rekening gebrachte fondsbeheerkosten.

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Athora Netherlands breidt samenwerking met TCS uit

Athora Netherlands breidt samenwerking met TCS uit

Athora Netherlands en Tata Consultancy Services (TCS) breiden de al bestaande samenwerking verder uit. TSC moet de verzekeraar ondersteunen bij het Ambitie 2025-programma...