Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Fietsers (race) algemeen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade. De klacht is te laat ingediend en dus niet behandelbaar, maar de Geschillencommissie doet wel uitspraak over de proportionaliteit van de duur van de registratie. Ten aanzien hiervan is de commissie van oordeel dat de duur van de registratie in het Incidentenregister en het EVR van 8 jaar niet proportioneel is en moet worden aangepast naar 6 jaar.

Per 1 februari 2018 heeft de consument via Volmachtkantoor Nederland bij SNS Reaal een doorlopende reisverzekering gesloten. Per 1 januari 2021 is SNS Reaal opgehouden te bestaan door een fusie met Nationale-Nederlanden. In juni 2019 heeft de consument deelgenomen aan het fietsevenement ‘The Ride’. Tijdens dit evenement is de trapas van de fiets van de consument afgebroken, waardoor de consument is gevallen. Ook de carbonwielen van de fiets bleken beschadigd te zijn.

De consument heeft vervolgens een beroep gedaan op zijn verzekering voor vergoeding van de schade aan zijn fiets en vergoeding van de annuleringskosten die hij heeft gemaakt omdat hij niet kan deelnemen aan The Dolomites Ride en Tour for Life als gevolg van de val in juni 2019. Bij brief van 16 augustus 2019 heeft de verzekeraar de consument geïnformeerd dat de schade als gevolg van de annuleringen is verzekerd en dat de verzekeraar een bedrag van 1.500 euro aan hem uitkeert.

Vanwege de bevindingen bij de claimbehandeling heeft de verzekeraar in samenspraak met twee andere verzekeraars op 30 augustus 2019 Dekra opdracht verstrekt om een toedrachtonderzoek uit te voeren. Uit het onderzoek van Dekra is gebleken dat verzekerde opzettelijk een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven. Op grond hiervan heeft Nationale-Nederlanden de consument bij brief van 12 november 2019 geïnformeerd dat de claim is afgewezen, de verzekering wordt beëindigd, de onderzoekskosten en de uitkering worden teruggevorderd, een melding bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit wordt gedaan en de persoonsgegevens van de consument voor de duur van 8 jaar in het Incidentenregister en Externe Verwijzingsregister (hierna: EVR) worden opgenomen. Tijdens de digitale zitting is gebleken dat er ook sprake is van opname van de persoonsgegevens in de Gebeurtenissenadministratie voor de duur van 8 jaar.

Bij brief van 7 juli 2020 heeft de consument de verzekeraar gevraagd om verwijdering van zijn gegevens en betaling van de advocaatkosten. Diezelfde dag heeft de consument een correctieverzoek bij Stichting CIS ingediend. De verzekeraar heeft het verzoek beoordeeld en bij brief van 13 juli 2020 afgewezen.

In december 2022 heeft de consument opnieuw bij de verzekeraar geklaagd over de registratie en het afwijzend dekkingsstandpunt. De verzekeraar heeft in reactie daarop op 5 december 2022 verwezen naar de eerdere dekkingsstandpunten van 12 november 2019 en van 13 juli 2020 en daarbij de consument op Kifid gewezen.

De commissie stelt vast dat de consument voor het eerst op 21 november 2019 heeft geklaagd bij de verzekeraar over de registraties van zijn persoonsgegevens. Niet is gebleken dat de consument binnen één jaar nadat hij bij de
verzekeraar heeft geklaagd, ook bij Kifid een klacht heeft ingediend. De stelling van de consument dat hij in december 2019 een klacht bij Kifid heeft ingediend heeft hij niet met bewijsstukken onderbouwd en blijkt overigens ook niet uit de administratie van Kifid. Hieruit volgt dat de consument over dit klachtonderdeel, te weten de rechtmatigheid van de registraties, niet meer bij Kifid kan klagen.

Wel zegt de commissie te begrijpen dat de registratie nadelige gevolgen heeft of kan hebben voor de consument. Kifid: "Gelet op de feiten en omstandigheden van deze zaak weegt het belang van de financiële sector bij registratie van de persoonsgegevens van de consument in dit geval echter zwaarder dan het belang van de consument bij niet registreren van zijn persoonsgegevens. Zo maakt de omstandigheid dat de consument zich nu alleen bij De Vereende kan verzekeren en te maken krijgt met een hoge(re) premie, de registratie zelf niet disproportioneel."

Verder heeft de commissie bij de belangenafweging betrokken dat het op de weg van de consument had gelegen om de verzekeraar actief te informeren, nadat de rijwielhandelaar in samenspraak met de fabrikant van de fiets,
de consument voor wat betreft de schade aan de fiets schadeloos hadden gesteld. Ook had de consument moeten melden dat hij geen annuleringskosten heeft betaald voor The Ride Dolomites omdat zijn inschrijving naar volgend jaar is doorgeschoven. Tijdens de zitting heeft de consument er geen blijk van gegeven zich te realiseren dat hij op dit punt niet goed heeft gehandeld. Hij heeft juist ter zitting zijn claim gehandhaafd. Het belang van verzekeraar is dat herhaling van soortgelijke incidenten wordt voorkomen.

Uit de procesopstelling van de consument blijkt dat hij niet inziet dat hij fout heeft gehandeld, zodat het herhalingsgevaar nog aanwezig is. Verder heeft de commissie meegewogen dat de consument de onderzoekskosten die door de verzekeraar op hem zijn verhaald nog altijd niet betaald heeft. Anderzijds heeft de commissie acht geslagen op het feit dat een andere verzekeraar waarbij de consument eenzelfde claim heeft
ingediend tot een registratieduur van zes jaar is gekomen, welke registratieduur door de commissie proportioneel is bevonden.

De commissie is van oordeel dat ook in deze zaak een registratieduur van zes jaar proportioneel is. Ten overvloede merkt de commissie nog op dat het registreren van persoonsgegevens voor de maximale termijn van acht jaar slechts bedoeld is voor zeer ernstige vormen van frauduleus handelen, waarbij van de verzekeraar verlangd mag worden dat hij de keuze voor deze maximale registratietermijn onderbouwd met inachtneming van de wederzijds te respecteren belangen. De enkele verwijzing van de verzekeraar naar (oud) beleid is hiertoe onvoldoende.

Het EVR is gekoppeld aan het Incidentenregister. Dit brengt mee dat zolang registratie in het EVR terecht en proportioneel is, de gegevens ook in het Incidentenregister blijven staan. Gelet op het bovenstaande dient ook de registratie van de persoonsgegevens van de consument in het Incidentenregister te worden aangepast naar zes jaar, aldus de Geschillencommissie.

Reactie toevoegen

 
Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029)  Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...