Kifid laat a.s.r. bank hypotheekkosten vergoeden ontstaan door stoppen effectendienstverlening

Euro's via Pixabay 2018

Kifid laat a.s.r. bank kosten vergoeden die de cliënt maakte wegens het besluit van de bank de effectendienstverlening te beëindigen (uitspraak GC 2020-825). De consument heeft voor 150 euro aan kosten gemaakt door te kiezen voor de derde optie die de bank heeft aangeboden. Naar het oordeel van de Geschillencommissie brengen de eisen van redelijkheid en billijkheid mee dat de bank dit bedrag aan consument vergoedt.

De Commissie: “De Bank heeft gesteld dat zij de kosten bij opties twee en drie niet kon vergoeden, omdat zij dan het provisieverbod van artikel 168a lid 1 van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft zou overtreden. De Commissie kan deze redenering niet goed te volgen. De Bank heeft namelijk niet duidelijk gemaakt waarom een dergelijke vergoeding onder het provisie-verbod zou vallen. Bovendien is de Commissie van oordeel dat het provisieverbod niet zo strikt moet worden gelezen dat dit een rechtstreekse betaling aan Consument voor schadevergoeding onmogelijk maakt.”

Consument heeft ook een compensatie gevorderd voor de waardevermindering van zijn beleggingen (ten opzichte van 31 december 2019). De Commissie gaat hier niet in mee: “Het koersverlies op zichzelf kan de Bank niet worden aangerekend, aangezien koersen nu eenmaal kunnen fluctueren. Het feit dat het koersverlies – door de verkoop van de beleggingen – definitief is geworden, kan de Bank evenmin worden aangerekend. Hoewel Consument zijn beleggingen niet verkocht zou hebben als de Bank haar effectendienstverlening niet zou hebben beëindigd, heeft Consument wel zelf voor optie drie gekozen. Bij optie een en twee had Consument zijn beleggingen kunnen behouden en was het koersverlies niet definitief geworden.”

Sinds 2001 hield consument een beleggingsrekening aan bij de bank. Deze beleggingsrekening was gekoppeld aan een hypothecaire geldlening bij (thans) Florius.

De beleggingen zijn verkocht (derde optie) en de verkoopopbrengst is naar Florius overgeboekt met het doel om (een deel van) de hypothecaire geldlening af te lossen. In dat kader diende de hypothecaire geldlening aangepast te worden en daarvoor heeft Consument voor 150 euro aan kosten gemaakt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...