Kifid laat a.s.r. bank hypotheekkosten vergoeden ontstaan door stoppen effectendienstverlening

Euro's via Pixabay 2018

Kifid laat a.s.r. bank kosten vergoeden die de cliënt maakte wegens het besluit van de bank de effectendienstverlening te beëindigen (uitspraak GC 2020-825). De consument heeft voor 150 euro aan kosten gemaakt door te kiezen voor de derde optie die de bank heeft aangeboden. Naar het oordeel van de Geschillencommissie brengen de eisen van redelijkheid en billijkheid mee dat de bank dit bedrag aan consument vergoedt.

De Commissie: “De Bank heeft gesteld dat zij de kosten bij opties twee en drie niet kon vergoeden, omdat zij dan het provisieverbod van artikel 168a lid 1 van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft zou overtreden. De Commissie kan deze redenering niet goed te volgen. De Bank heeft namelijk niet duidelijk gemaakt waarom een dergelijke vergoeding onder het provisie-verbod zou vallen. Bovendien is de Commissie van oordeel dat het provisieverbod niet zo strikt moet worden gelezen dat dit een rechtstreekse betaling aan Consument voor schadevergoeding onmogelijk maakt.”

Consument heeft ook een compensatie gevorderd voor de waardevermindering van zijn beleggingen (ten opzichte van 31 december 2019). De Commissie gaat hier niet in mee: “Het koersverlies op zichzelf kan de Bank niet worden aangerekend, aangezien koersen nu eenmaal kunnen fluctueren. Het feit dat het koersverlies – door de verkoop van de beleggingen – definitief is geworden, kan de Bank evenmin worden aangerekend. Hoewel Consument zijn beleggingen niet verkocht zou hebben als de Bank haar effectendienstverlening niet zou hebben beëindigd, heeft Consument wel zelf voor optie drie gekozen. Bij optie een en twee had Consument zijn beleggingen kunnen behouden en was het koersverlies niet definitief geworden.”

Sinds 2001 hield consument een beleggingsrekening aan bij de bank. Deze beleggingsrekening was gekoppeld aan een hypothecaire geldlening bij (thans) Florius.

De beleggingen zijn verkocht (derde optie) en de verkoopopbrengst is naar Florius overgeboekt met het doel om (een deel van) de hypothecaire geldlening af te lossen. In dat kader diende de hypothecaire geldlening aangepast te worden en daarvoor heeft Consument voor 150 euro aan kosten gemaakt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...