Kifid laat adviseur kosten taxatierapport vergoeden

Euro's 50 via Pixabay

Kifid laat Finora de kosten van een taxatierapport (707,85 euro) vergoeden (uitspraak GC 2020-924).

In verband met een lopende hypothecaire geldlening heeft consument de adviseur verzocht te bekijken of het mogelijk was een vermindering van de rente te krijgen. Consument heeft op basis van het advies van de adviseur een taxatierapport laten opstellen. Na een periode van een aantal jaren bleek een vermindering van de rente niet mogelijk. Consument klaagt dat de adviseur de schijn heeft gewekt dat een vermindering van de rente mogelijk was, waardoor hij kosten heeft moeten maken voor het opstellen van een taxatierapport en in onzekerheid heeft geleefd over zijn financiële positie. Consument vordert vergoeding van de kosten van het taxatierapport en immateriële schade. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de stellingen van Consument onvoldoende heeft betwist.

De Commissie: "De Adviseur heeft zich enkel tegen de stellingen van Consument verweerd door te stellen dat hij heeft aangegeven dat een taxatierapport nodig zou zijn om te bepalen of Consument in aanmerking komt voor een lagere rente zodra de Geldverstrekker nieuwe tariefklassen heeft ingevoerd. Daarnaast heeft de Adviseur opgemerkt dat hij uiteindelijk afhankelijk is geweest van de Geldverstrekker.

"De Commissie merkt op dat zij op basis van de overgelegde documenten niet kan vaststellen wat er precies door partijen is afgesproken. Er is in ieder geval gesproken over de mogelijke noodzaak van een taxatierapport. Daarnaast heeft de Adviseur in het voicemailbericht van 27 september 2019 aan Consument medegedeeld 'er uit' te zijn met de Geldverstrekker. De inhoud van het voicemailbericht is door de Adviseur niet betwist. De Adviseur heeft bovendien niet meegewerkt aan het verzoek van de Commissie hierover meer duidelijkheid te verschaffen, zodat de Commissie daaraan op grond van artikel 34.13 van het Reglement de gevolgtrekking kan verbinden die zij passend acht. De Commissie is van oordeel dat de stellingen van Consument door de Adviseur onvoldoende zijn betwist. De Commissie gaat er daarom vanuit dat de Adviseur onvoldoende duidelijkheid heeft gegeven over de (on)mogelijkheid om de risico-opslag te verminderen en de noodzaak van een taxatie-rapport."

Reactie toevoegen

 
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...