Kifid laat adviseur kosten taxatierapport vergoeden

Euro's 50 via Pixabay

Kifid laat Finora de kosten van een taxatierapport (707,85 euro) vergoeden (uitspraak GC 2020-924).

In verband met een lopende hypothecaire geldlening heeft consument de adviseur verzocht te bekijken of het mogelijk was een vermindering van de rente te krijgen. Consument heeft op basis van het advies van de adviseur een taxatierapport laten opstellen. Na een periode van een aantal jaren bleek een vermindering van de rente niet mogelijk. Consument klaagt dat de adviseur de schijn heeft gewekt dat een vermindering van de rente mogelijk was, waardoor hij kosten heeft moeten maken voor het opstellen van een taxatierapport en in onzekerheid heeft geleefd over zijn financiële positie. Consument vordert vergoeding van de kosten van het taxatierapport en immateriële schade. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de stellingen van Consument onvoldoende heeft betwist.

De Commissie: "De Adviseur heeft zich enkel tegen de stellingen van Consument verweerd door te stellen dat hij heeft aangegeven dat een taxatierapport nodig zou zijn om te bepalen of Consument in aanmerking komt voor een lagere rente zodra de Geldverstrekker nieuwe tariefklassen heeft ingevoerd. Daarnaast heeft de Adviseur opgemerkt dat hij uiteindelijk afhankelijk is geweest van de Geldverstrekker.

"De Commissie merkt op dat zij op basis van de overgelegde documenten niet kan vaststellen wat er precies door partijen is afgesproken. Er is in ieder geval gesproken over de mogelijke noodzaak van een taxatierapport. Daarnaast heeft de Adviseur in het voicemailbericht van 27 september 2019 aan Consument medegedeeld 'er uit' te zijn met de Geldverstrekker. De inhoud van het voicemailbericht is door de Adviseur niet betwist. De Adviseur heeft bovendien niet meegewerkt aan het verzoek van de Commissie hierover meer duidelijkheid te verschaffen, zodat de Commissie daaraan op grond van artikel 34.13 van het Reglement de gevolgtrekking kan verbinden die zij passend acht. De Commissie is van oordeel dat de stellingen van Consument door de Adviseur onvoldoende zijn betwist. De Commissie gaat er daarom vanuit dat de Adviseur onvoldoende duidelijkheid heeft gegeven over de (on)mogelijkheid om de risico-opslag te verminderen en de noodzaak van een taxatie-rapport."

Reactie toevoegen

 
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...