Kifid: Roparco hoeft niet alle kosten klant te vergoeden ondanks intrekken beroep

Euro's 50 via Pixabay

Roparco heeft het beroep dat zij instelde bij een Kifid-zaak ingetrokken maar hoeft niet alle kosten van de tegenpartij te vergoeden. Zo oordeelt de voorzitter van de Kifid Commissie van Beroep. Consumenten verlangden dat Roparco de volgende kosten vergoedt: 2.250 euro voor eigen kosten, met name aan het beroep bestede tijd; 10.822,24 euro voor kosten van een advocaat; 2.470 euro voor kosten van Stichting Geldbelangen.

Roparco is bereid gebleken 8.000 euro te vergoeden, tot meer is zij volgens de CvB-voorzitter niet verplicht: “Roparco heeft bij e-mail van 26 mei 2021 aan de advocaat van consumenten aangeboden  om de proceskosten van consumenten te vergoeden tot een bedrag van 8.000 euro.  Roparco heeft dit aanbod gestand gedaan en is zelfs bereid de volledige en aanzienlijke  kosten van de advocaat van consumenten te vergoeden, hoewel de advocaat consumenten  in het beroep niet als gemachtigde heeft bijgestaan. Roparco vergoedt hiermee méér dan  waartoe zij volgens artikel 13.4 van het Kifid-reglement kan worden gehouden.”

Artikel 13.4 van het reglement geeft regels voor de kosten van  een beroep. Deze regels bepalen onder meer dat in alle gevallen het maximum van de toe te kennen vergoeding 5.000 euro is. Dit is slechts anders, indien artikel 2.3 van het reglement  van toepassing is.

Te veel betaalde rente

De consumenten hebben een hypothecaire geldlening afgesloten bij (een rechtsvoorganger van) Roparco. In juni 2013 is een gedeelte van de lening afgelost en voor het resterende deel hebben de consumenten gekozen voor een variabele rente. Volgens de consumenten mochten zij verwachten dat de rente zou meedalen met de bewegingen van de marktrente. De Geschillencommissie volgt die redenering en sluit daarvoor aan bij de gemiddelde rente op de relevante kredietmarkt. Roparco zal de rente opnieuw moeten berekenen in lijn met die uitgangspunten en de te veel betaalde rente moeten vergoeden aan de consumenten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...