Kifid: sluiting hoofdstuk beleggingsverzekeringsklachten nabij

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

Volgens Kifid komt het moment in zicht dat het klachteninstituut het hoofdstuk 'beleggingsverzekeringsklachten' kan sluiten.

In de tweede helft van 2022 hebben ruim 30 consumenten duidelijkheid gekregen over hun beleggingsverzekeringsklacht. In 27 van deze klachtzaken heeft de geschillencommissie van Kifid uitspraak gedaan. Vijf klachten over beleggingsverzekeringen zijn opgelost met bemiddeling. Op dit moment heeft Kifid nog iets meer dan 200 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling; een jaar geleden waren dat er nog ruim 300. Het aantal nieuwe klachten over een beleggingsverzekering bleef in het afgelopen halfjaar beperkt tot negen.

Eveline Ruinaard, voorzitter geschillencommissie: “Het moment komt in zicht dat Kifid het hoofdstuk ‘beleggingsverzekeringsklachten’ kan sluiten. Het aantal nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen uit het verleden blijft beperkt. Daartegenover staat dat Kifid afgelopen halfjaar opnieuw tientallen klachten heeft kunnen afronden. In heel 2022 waren dat er ruim 110. Met het overgrote deel van de resterende klachten zijn we nu aan de slag en datzelfde hopen we te gaan doen met de enkele tientallen klachten die we nog moeten oppakken.”

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Cluster voor cluster behandelt Kifid de klachten. De meeste clusters zijn nu vrijwel afgerond, zoals de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN Amro, Achmea, Allianz, De Goudse, Loyalis, Reaal/SRLev, Scildon, de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van a.s.r. en de Bonusplan- en Fundplan- beleggingsverzekeringen van Aegon. Het cluster met klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen was al eerder klaar. Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen aan de slag met klachten over onder meer beleggingsverzekeringen van Aegon, de Variabel Investeringsplan- en ABC Spaarplan- beleggingsverzekeringen van a.s.r en de beleggingsverzekeringen van AMEV, Fortis en Generali die inmiddels onder a.s.r. vallen. Voor nog 69 klachten, waaronder het cluster van beleggingsverzekeringen van Nationale-Nederlanden, geldt dat ze later worden opgepakt.

Reactie toevoegen

 
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...