Kifid stelt Intrasurance in het gelijk

NFF Waterdruppels

De Geschillencommissie Kifid heeft gevolmachtigde Intrasurance in het gelijk gesteld. Een consument claimde waterschade op zijn woon- en inboedelverzekering, maar deze schade was volgens Intrasurance niet plotseling en onvoorzien ontstaan en daarom keerde Intrasurance niet uit. In bindende uitspraak 2019-551 stelt de Geschillencommissie Intrasurance in het gelijk.

De waterschade ontstond in 2018. De Commissie is van oordeel dat Intrasurance door middel van het expertiserapport van CED voldoende heeft aangetoond dat de schade niet plotseling en onvoorzien is ontstaan. In dat expertiserapport staat het volgende vermeld: “(...) Evenement: Door langzaam verteerde kitnaden in de badkamer is water de woning binnengedrongen. Bevindingen: wij constateerden schade aan het laminaat en muren. Schade Opstal herstelkosten (inclusief btw) 4.155,20 euro, inboedel (inclusief btw) 5.414,59 euro. Totaal schade 9.569,79 euro.

Intrasurance berichtte de consument als volgt: "“(...) Inmiddels hebben wij het expertiserapport in goede orde mogen ontvangen. Ik heb u zojuist telefonisch proberen te bereiken. Van de expert vernamen wij als volgt: U heeft ongeveer 1 jaar geleden in de slaapkamer een kleine oneffenheid aan de wand geconstateerd. U dacht dat dit kwam door het verkeerd aanbrengen van het stucwerk. Langzaam aan werd het steeds erger en het verspreidde zich in de woning rondom de badkamer. Door de expert werd vastgesteld dat de voegen in de badkamer op sommige plekken openstonden en niet goed meer sloten waardoor water de woning is binnengedrongen en de schade aan laminaat en wanden is ontstaan. Stucwerk zit op de wanden los tot circa 20 centimeter van de grond. Ook het laminaat is in de keuken van wand tot wand gaan schotelen. Gezien de aangetroffen schades kunnen deze niet plotseling en onvoorzien ontstaan zijn. Conform de van toepassing zijnde polisvoorwaarden moet er sprake zijn van een defect dat plotseling ontstaat. De door u geclaimde schade komt dan ook niet voor vergoeding in aanmerking. Wij gaan over tot sluiting van ons dossier. Ik kan u niet positiever berichten. (...)"

Omdat de consument geen nader bewijs voor zijn stelling heeft aangedragen dat de schade wel plotseling en onvoorzien is ontstaan, wordt de vordering afgewezen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: klacht te laat, dan niet behandelbaar

Kifid: klacht te laat, dan niet behandelbaar

Een klacht van twee consumenten tegen een financieel adviseur over een investering in Future Life is te laat aangeleverd en wordt ook niet in behandeling genomen,...

Sociale vaardigheden en creativiteit

Sociale vaardigheden en creativiteit

In een zomerserie stelt VVP branchegenoten de vraag: wat is momenteel de grootste kans voor de financieel adviseur? Dit keer Frank Cooler (Intrasurance). Cooler:...

Intrasurance wil met Yezzer bedrijfsverzekeringen toegankelijker maken

Intrasurance wil met Yezzer bedrijfsverzekeringen toegankelijker maken

Intrasurance en Yezzer (onderdeel van ondernemersplatform ‘Yellow Walnut’ dat ruim 20.000 gebruikers heeft) zijn een partnership aangegaan die ertoe...

Kifid tikt ASR op de vingers over poliskosten beleggingsverzekering

Kifid tikt ASR op de vingers over poliskosten beleggingsverzekering

De Beroepscommissie Kifid noemt poliskosten die ASR in rekening heeft gebracht voor een beleggingsverzekering oneerlijk en in strijd met goede trouw. De poliskosten...

Met Building Blocks kunnen verzekeraars wensen klant voorspellen

Met Building Blocks kunnen verzekeraars wensen klant voorspellen

Intrasurance en Building Blocks hebben voor verzekeraars oplossingen op het gebied van aanbevelingen (dekkingadvies en cross-sell mailings), targetting en claimafhandeling...

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement...

Markt in beweging

Markt in beweging

Als branche zouden we genuanceerder naar onverzekerbaarheid moeten kijken, constateert Leon van Riet, ceo Schade & Inkomen van Nationale-Nederlanden, in gesprek...

Kifid: Post Vermogensbeheer heeft zorgplicht geschonden

Kifid: Post Vermogensbeheer heeft zorgplicht geschonden

Post Vermogensbeheer heeft volgens de Commissie van Beroep van Kifid de zorgplicht geschonden omdat het een te risicovol vermogensbeheer heeft gevoerd dat niet paste...

Kifid pakt woekerpolissen gefaseerd aan

Kifid pakt woekerpolissen gefaseerd aan

Kifid gaat de behandeling van de ruim 700 aangehouden klachten over woekerpolissen gefaseerd oppakken. Dit in het belang van een zorgvuldige klachtafhandeling, aldus...

Nn start proef met prepaid autoverzekering

Nn start proef met prepaid autoverzekering

Nationale-Nederlanden en Vodafone starten een proef met de prepaid autoverzekering Bundelz.   Tot juli 2018 wordt Bundelz getest en kunnen geïnteresseerden...