Klant expliciet op premiedalingen wijzen inherent aan adviesvak

Stelling van de week megafoon 2019

Maar liefst 69 procent van de respondenten was het vorige week eens met de stelling: 'Verzekeren AVG-boetes maatschappelijk ongewenst'. De algemene tendens: je zou je niet moeten kunnen verzekeren tegen iets wat wettelijk niet mag. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Kifid drukte afgelopen week haar stempel op het nieuws. Adviseurs moeten namelijk expliciet wijzen op premiedaling van de ORV. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de consument dan wel aantonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden.

Afgelopen jaar heeft Kifid bijna honderd klachten van consumenten ontvangen over hun orv afgesloten door tussenkomst van een financieel adviseur. In twee recent gepubliceerde uitspraken (GC 2019-623 en GC 2019-625) concludeert de Geschillencommissie dat de financieel adviseurs deze consumenten hadden moeten wijzen op de premiedalingen in de levensverzekeringsmarkt. Het ligt bijna voor de hand dat dit ook voor andere producten gaat gelden.

De stelling van deze week luidt daarom: 'Klant expliciet op premiedalingen wijzen, is inherent aan adviesvak'

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 10 september 2019

Gevoelsmatig zeg je direct ja. Wel lijkt me dan een goed gesprek nodig over de beloning van de adviseur voor die werkzaamheden, en vanaf wat voor percentage premieverschil er dan actie ondernomen moet worden. Je kan toch niet verplicht aan de slag voor 1 euro verschil? Het lijkt mij niet vol te houden dat de eenmalige provisie op oude polissen -daar heb je toch de grotere premieverschillen- ook de betaling was voor dertig jaar service en nazorg. De provisies leken hoog, indien gezien als beloning voor een eenmalige verkoop ( de Radar Consumentenbond route) als nu de conclusie is dat er voor die provisie ook jarenlange nazorg over eventuele prijsdalingen moet worden gegeven, dan moet de totale provisie gedeeld over de looptijd een adequate beloning zijn. Dat is niet het geval. Het is prima dat de opvattingen over de taak van een adviseur veranderen, maar niet op basis van een beloning uit een andere tijd, met andere opvattingen. Wat me dan wel bevreemd is dat Kifid bij autoverzekeringen eerst aangaf dat de "geringe beloning" reden is om geen voortdurende prijsmonitoring te mogen verwachten, en bij de veel kariger beloning bij overlijdensrisicoverzekeringen, met ook nog eens meestal veel lagere premies, dit dan geen argument is. Je dwingt dan bijna richting een hogere permanente onderhoudsbeloning voor de adviseur. Zit een consument daar op te wachten?

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

Tweederde (67 procent) was het oneens met de afgelopen VVP-stelling 'Financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering'. Dan is de volgende vraag:...

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...