Meer begrip voor toezichthouders

Femke de Vries (AFM)

Nederland houdt niet van toezichthouders. Ze zijn te duur, grijpen te laat in en zijn verantwoordelijk voor alle misstanden. Ook de AFM wordt in de financiële sector met argusogen bekeken. Het zou een veel te duur apparaat zijn, vooral in het leven geroepen om innovatie en ondernemerschap tegen te werken. Een artikel in het Financieele Dagblad van zaterdag 11 augustus probeert wat meer begrip te genereren voor toezichthouders.

De Utrechtse hoogleraar publieke instituties Judith van Erp zegt in het FD dat Nederland niet van toezichthouders houdt. Als het fout gaat, heeft de toezichthouder te laat ingegrepen, terwijl burgers zelden hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Deze ambivalente houding maakt het houden van toezicht volgens Van Erp ook zo lastig. "Je moet als toezichthouder heel zeker weten dat er iets mis is voordat je ingrijpt. Maar daarmee loop je het risico te laat te zijn."

Toezichthouder AFM laat zijn keuzes mede leiden door de vragen: waarom waren we er niet? Waarom hebben we het niet gezien? Waarom hebben we niets gedaan? De AFM heeft het proces ook geformaliseerd. Een team van vier personen maakt een eerste beoordeling van de circa 5000 signalen die er elk jaar binnenkomen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of er meer klachten over het bedrijf of financieel product zijn binnengekomen. De ernst van het probleem bepaalt de snelheid van handelen door de onderzoeksteams. Signalen over bijvoorbeeld beleggingsfraude worden binnen één werkdag doorgezet naar die teams. Over meldingen met wat minder urgentie, zoals klachten over de klantenservice na een ingeslikt bankpasje, moet binnen zeven werkdagen een knoop zijn doorgehakt, aldus het FD.

"Soms vraagt een melding directe actie', vertelt Jan Boerboom, hoofd Toezicht Service Centrum AFM. "Zo kregen we laatst een tip van een medewerker van een financiële instelling dat zijn bazen nogal wat papier door de versnipperaar haalden. We keken in ons systeem en zagen dat er over enkele dagen een aangekondigde inspectie op het programma stond. Toen zijn wij direct op pad gegaan."

Wekelijks haalt de AFM bovendien zo'n 150 advertenties uit kranten en van sites zoals Marktplaats door een softwareprogramma om te beoordelen of ze wel voldoen aan de wettelijke eisen voor informatievoorziening. Staat het zinnetje 'Wij staan niet onder toezicht van de AFM' er bijvoorbeeld wel in? Veelgebruikte zoektermen: krediet, vakantiehuisje, telefoonabonnement. Met deze aanpak hoopt de toezichthouder zaken in beeld te hebben voordat het gaat schuren.

Ex-toezichthouder Femke de Vries waarschuwt echter voor incidentenpolitiek. "Als je alleen achter signalen aan loopt, doe je aan incidentenpolitiek. Daardoor dreig je de grote maatschappelijke problemen te missen. Als toezichthouder moet je eigenlijk problemen tackelen voordat ze een probleem worden. Op zoek gaan naar de onbekende risico's voor een samenleving."

Na de crisis, die tien jaar geleden uitbrak, zijn AFM en DNB zich veel meer gaan richten op het voorkomen van nieuwe brandhaarden. Risicogestuurd toezicht met behulp van data-analyse, is het credo. "Er wordt bijvoorbeeld meer naar de prikkels van een verdienmodel gekeken, naar de houdbaarheid van dat model. En naar de effecten van bijvoorbeeld veranderende fiscale wetgeving", zegt De Vries.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

DNB actualiseert Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging

DNB actualiseert Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging

DNB heeft de geactualiseerde Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging 2023 gepubliceerd op Open Boek Toezicht. De Good Practice geeft de onder toezicht van...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024

AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024

DNB betrekt in 2024 vier specifieke thema’s sectorbreed in het toezicht op verzekeraars: Duurzaamheid in Toezicht Verzekeraars, Hypotheken & Vastgoed Verzekeraars,...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB zal de duurzaamheidrisico’s bij verzekeraars (en pensioenfondsen) verder integreren in het toezicht. Aldus de toezichthouder in 'Toezicht in Beeld 2023'....

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...