Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius: ‘De concentratietendens zal vroeg of laat het onderwerp provisie raken.’

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering van financieel advieskantoren. Oosterbaan, bij de publicatie van het DFO Automatiseringsonderzoek 2022: “Verdere optimalisering van de digitale infrastructuur van financieel advieskantoren is essentieel voor het behoud van het maatschappelijk waardevolle kanaal van onafhankelijk financieel advies.

“Veel kantoren ervaren nu dat zij in een lock-up zitten voor wat betreft hun automatisering. In het verleden hebben zij bepaalde keuzen gemaakt die nu niet meer goed passen bij de ontwikkeling van de onderneming of de alternatieven die sindsdien in de markt zijn gekomen.

“Meer dan de helft van de kantoren geeft aan behoefte te hebben aan een analyse van het eigen kantoor waar aanpassingen mogelijk zijn om tot verbeteringen in de digitale infrastructuur te komen. Vervolgens schrikt men in de praktijk echter toch weer terug voor verandering van systemen vanuit de vrees dat conversies problematisch verlopen of medewerkers weerstand hebben om zich nieuwe toepassingen eigen te maken. Het belang van automatisering en digitalisering is echter zo groot dat het verstandig is wanneer er meer samenwerking wordt ontwikkeld om de digitale vaardigheid en digitale veiligheid binnen het intermediair snel op een hoger niveau te krijgen. Ik denk dat daarbij een snelle stap voorwaarts kan worden gemaakt wanneer intermediairgeoriënteerde organisaties (banken, verzekeraars, belangenorganisaties) gecoördineerd een extra bijdrage gaan leveren aan de digitalisering van hun grootste afzetmarkt.”

Onderhoud en nazorg

Binnen het intermediair, zo blijkt uit het onderzoek, is de behoefte aan een snelle verbetering van de automatisering groot. Kantoren met meer fte voelen hierbij een grotere urgentie dan kleinere kantoren. Daarnaast is er veel behoefte aan verbeteringen van de automatisering op het gebied van onderhoud en nazorg.

Visie ontwikkelen

Uit het verslag van de gesprekken met stakeholders blijkt dat deze veel aandachtspunten zien die kunnen leiden tot structurele verbeteringen van de kwaliteit van de digitale infrastructuur binnen financieel advieskantoren. Daarbij wordt onder meer gewezen op: grotere aandacht voor het automatisering en digitalisering binnen de vakopleidingen; verbetering van de analyses die financieel advieskantoren kunnen maken voordat zij kernbeslissingen nemen rondom de aanschaf van automatisering en digitalisering; stimulering dat financieel advieskantoren bij het bepalen en vastleggen van hun strategie nadrukkelijker een visie ontwikkelen op het gebied van automatisering en digitalisering; meer samenwerking tussen de verschillende partijen (aanbieders/automatiseerders/gebruikers/beroepsverenigingen) bij het verbeteren van de kennis en ervaring op het gebied van automatisering en digitalisering van de digitale infrastructuur van het financieel advieskantoor.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Digitalisering verandert aard van het werk

Digitalisering verandert aard van het werk

Door technologische ontwikkelingen zullen in de komende vijf jaar, denkt 40 procent van de financiële instellingen in UWV-onderzoek, functies in de organisatie...

ABN Amro beproeft Instant Expertise CED

ABN Amro beproeft Instant Expertise CED

ABN Amro Verzekeringen beproeft de komende zes maanden Instant Expertise, een door CED ontwikkelde vorm van schade-expertise waarbij de verzekerde een schade via...

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

In ‘De Onderlinge’, een uitgave van het Platform Onderlinge Verzekeraars (POV) van het Verbond, adviseert advocaat Pieter Leerink om via interne memo’s...

Blockchain, was dat niet mislukt?

Blockchain, was dat niet mislukt?

(Justin Schlee, ANVA, in rubriek Digitaal in VVP 5-2021) Een complexe computertechniek die zelfs het jeugdjournaal haalde, Alexander Llöpping die een glazig...

Digitalisering financiële diensten blijft speerpunt DNB-toezicht

Digitalisering financiële diensten blijft speerpunt DNB-toezicht

DNB zal instellingen in 2022 blijven uitdagen op hun strategie en de houdbaarheid van hun bedrijfsmodel, gegeven de digitalisering van financiële diensten....

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

Met een toost vierde VCN HypotheekService dat De Financiële Makelaar en KredietPunt Nederland binnen hun categorie door Bureau DFO zijn uitgeroepen tot meest...

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...