Mkb'er kan met klacht over alternatieve financiering terecht bij Kifid

Kifid kantoor

Kleinere mkb-ondernemers en zzp’ers kunnen vanaf 1 juli ook met klachten over alternatieve financieringen terecht bij Kifid.

Ondernemers met klachten over een geldlening of kredietfaciliteit van de bank kunnen al sinds juli 2018 terecht bij Kifid. Ondernemers met een klacht over een financiering van nieuwe financiers zijn nu nog aangewezen op de rechter. Dat is voor een kleinere ondernemer of zzp’er duur, stelt Kifid. "Bovendien heb je een advocaat nodig en kost het veel tijd, die een ondernemer liever besteedt aan ondernemen."

Kifid behandelt alleen klachten van kleinere ondernemers over alternatieve financiering verstrekt door nieuwe financiers, die de Gedragscode MKB Financiers hebben ondertekend. Onderdeel van deze Gedragscode is dat de nieuwe financier een eigen klachtenregeling heeft en dat hij zich bindend aansluit bij Kifid. Naar verwachting zullen de komende maand een tiental nieuwe financiers zich bij Kifid aansluiten.

Wil je als ondernemer of zzp’er een beroep doen op Kifid, dan mag de omzet van je bedrijf niet hoger zijn dan vijf miljoen euro per jaar. Voor de klachtbehandeling door Kifid dienen ondernemers 250 euro bij te dragen in de kosten; indien de ondernemer in hoger beroep gaat bij Kifid kost dat 500 euro. Kifid kan in een bindende uitspraak maximaal 250.000 euro aan geleden schade toewijzen aan een ondernemer. Hogere bedragen kunnen worden toegewezen in een niet-bindende uitspraak.

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...