Neutralis: wij kunnen niet voldoen aan afm-eis

Neutralis (beide heren)

Neutralis heeft recent de vergunning voor het bemiddelen en adviseren in inkomensverzekeringen opgezegd. De AFM sommeert Neutralis de portefeuille over te dragen aan een andere financiële dienstverlener. "Maar dit dwingt ons in een situatie waarin we moeten kiezen tussen integer handelen richting onze relaties enerzijds en het opvolgen van de eisen van onze toezichthouder anderzijds. Gezien het belang hiervan voor iedere consument en de financiële branche zullen wij onze communicatie publiekelijk voeren", aldus Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis van Neutralis.

"In uw brief d.d. 29 november jongstleden heeft u de beëindiging van onze vergunning bevestigd", aldus de adviseurs van Neutralis. "Hierin geeft u aan dat het onze plicht is de portefeuille over te dragen aan een andere financiële dienstverlener. Dit betekent dat wij onze relaties moeten verplichten om gebruik te blijven maken van een financieel dienstverlener. Hiermee zouden wij onze relaties de vrijheid moeten ontnemen om de eigen verantwoordelijkheid te mogen dragen. Dit dwingt ons in een situatie waarin we moeten kiezen tussen integer handelen richting onze relaties enerzijds en het opvolgen van de eisen van onze toezichthouder anderzijds."

Brummelhuis en Wanrooij hebben hun relaties gevraagd wat ze graag zouden willen. Massaal werd gekozen voor de optie om af te zien van productadvisering door een financieel dienstverlener en de verantwoordelijkheid ten aanzien van de passendheid van de dekking zelf te dragen. "Daarmee zijn we in een patstelling beland en kunnen we niet voldoen aan de door de AFM gestelde eisen."


OPLOSSING
Volgens ons is er voor onze relaties een eenvoudige oplossing, stelt Neutralis. "De relatie bevestigt zijn keuze aan de aanbieder, de aanbieder plaatst de polis op een agentschap zonder advies en bevestigt dit aan de relatie, de aanbieder beperkt zich tot diens verantwoordelijkheid ten aanzien van het product, de relatie bepaalt zelf in welke mate en wanneer advies gewenst is en de aanbieder stelt de relatie in staat om zelf wijzigingen door te geven waarbij de aanbieder niet verantwoordelijk is voor de passendheid van de wijzigingen. Graag vernemen wij van u op welke wijze wij volgens u gevolg kunnen geven aan de eisen vanuit de WFT zonder dat wij voorbij moeten gaan aan de wensen van onze relaties."

Reactie toevoegen

 

Reacties

- 17 december 2016

Hoi Ozewald, mooi om deze discussie te kezen en respect voor jullie keuze. Mag je wel als invulbegeleider van een klant optreden? Bedoel dus helpen met online invullen van een aanvraag? En reken je dan btw door aan de klant voor het advies en begeleiden? Voordeel bij andere producten is nl ook; indien volledig netto > btw en geen ass. belasting. Zal bij schade een lagere prijs voor consument moeten betekenen :)

Wim Bremmers - 16 december 2016

@Ozewald, je juicht te vroeg na de reactie van AFM. Je komt nu op het punt dat jij de klant vrij laat in zijn keuze zelf zijn dossier te onderhouden of een ander intermediair te zoeken. Jij moet de portefeuille overdragen aan een ander intermediair of aan de aanbieder. Wil geen ander intermediair jouw portefeuille en willen aanbieders de producten niet zelf in beheer nemen, dan ben jij afhankelijk van jouw klanten. Die gaan echt niet allemaal op zoek naar een ander intermediair om de polis te laten lopen. Jij hebt echter de adviesrelatie met hen opgezegd en dat betekent i.c. dat ze voor advies nergens terecht kunnen (of willen), behalve bij jou. Heb je ze overigens gewezen op de risico's van hun keuze zelf verantwoordelijkheid te willen dragen? Is de vraagstelling niet te suggestief geweest (want ze kiezen 'allemaal' hetzelfde en dat lijkt me sterk). Ik heb voor individuele dossiers eerder contact gehad met AFM en mij werd bevestigd dat hier nog een hiaat in wetgeving zit. Je komt feitelijk niet van je klant af. Echter, hier geldt wel een ander aspect, namelijk dat je de vergunning niet mag houden. De klant kan hierdoor met lege handen komen te staan, benieuwd hoe AFM dit denkt op te lossen. Laat maar weten hoe het afloopt en veel succes daarbij gewenst.

Kees Bergman - 16 december 2016

@Ozewald. Hebben jullie wel je PE inkomen gehaald om voor de komende jaren door te gaan?

Wim Bremmers - 16 december 2016

In de lijn van jullie gedachten en handelswijzen, vraag ik me dan toch af waarom je niet ALLE PE-Plus modules hebt laten schieten en je volledig van adviseren (in de zin van de WFT) gaat onthouden. Gezien de propositie die jullie schetsen zou dat pas echt logisch zijn.

Kees Bergman - 16 december 2016

@Roy. Geheel met je eens.

Ozewald Wanrooij - 16 december 2016

Dag Kees. Wij ervaren zelf niet dat het moeilijk is om alle ballen in de lucht te houden. Jaren geleden hebben wij ervoor gekozen om onze dienstverlening en beloningsmodel te richten op het geven van inzicht en overdragen van kennis aan onze relaties en minder op het verrichten van bemiddelingsactiviteiten. Dit maakt dat wij financieel minder afhankelijk zijn van deze activiteiten en derhalve ook vrijer (kunnen) zijn in de benadering van dit onderwerp. Persoonlijk deel ik dan ook niet jouw mening dat iedere klant een TP nodig heeft voor het afsluiten en onderhouden van een product. Het voelt voor mij dan ook helemaal niet goed dat mensen de vrijheid wordt ontnomen om zelf de mate van eigen verantwoordelijkheid te mogen kiezen. Via deze weg maken wij ons dan ook hard voor de keuzevrijheid van onze relaties.

Ozewald Wanrooij - 16 december 2016

Ik interpreteer het echt anders en zal dienovereenkomstig handelen. Wij hebben onze relaties de mogelijkheid geboden om gebruik te maken van een andere bemiddelaar, zelf een bemiddelaar te kiezen of aan te geven dat ze willen afzien van een bemiddelaar. Dit alles hebben we op een enkele klant na allemaal al geregeld. Voor ons was de vraagstelling niet suggestief omdat het ons niet uitmaakt waarvoor de klant kiest, zolang deze er zich maar goed bij voelt en de gevolgen van zijn keuze kan overzien. Een enkeling heeft ervoor gekozen om de AOV via een bevriende verzekeringsadviseur te laten lopen wat ook prima kan. Wij blijven gewoon voor het integrale inzicht zorgen en dat kan goed samengaan. Tenslotte is het ook niet mijn bedoeling om van mijn klanten af te komen maar voor een duidelijkere scheiding tussen mijn rol en die van de aanbieder.

Roy van Zijp - 16 december 2016

Als ik een gaatje in mij kies heb ga ik naar de tandarts en als ik een vreemde rammel in mijn auto hoor ga ik naar de garage. Alleen ten aanzien van verzekeringsproducten bestaat er bij veel consumenten het idee dat ze het zelf kunnen. Vreemd is dat toch. En ja ook ik kan best kleine dingen aan mijn auto doen, zoals de ruitensproeiervloeistof bijvullen. Maar ik zou het fijn vinden en gelukkig heb ik zo'n garage dat als mijn auto daar geweest is ik erop vertrouwen kan dat de auto in orde is en mij niet in de steek laat. Dat is volgens mij nog steeds de taak van een tussenpersoon. De klanten helpen daar waar nodig, inderdaad de klanten zelf laten doen wat ze zelf kunnen maar boven al de klant mag erop vertrouwen dat zijn of haar tussenpersoon er voor gezorgd heeft dat een aantal risico's bewaakt zijn en dat hij of zij zich daar niet druk over hoeft te maken. Mooi woord is misschien ontzorgen?

Kees Bergman - 16 december 2016

@Ozewald Ik weet als geen ander, dat het op het ogenblik zeer moeilijk is om alle ballen in de lucht te houden. Mijn klanten vinden het prettig om alles bij één loket te hebben. Ik hoor ook reacties van mensen die geen klant bij mij zijn en het gros is dezelfde mening toegedaan. Mijn persoonlijk advies aan jullie zou zijn. Zoek een zeer kundig adviesbureau op het gebied van inkomensverzekeringen. Zeg met de klant wat er gedaan moet worden. Het adviesbureau heeft natuurlijk een zeer bepalende en invloedrijke stem. Hierna besluit je met de klant en het adviesbureau wat er gedaan moet worden. Jullie houden dan het overzicht en de regie als FFP. Klanten willen niet alles zelf doen, daarvoor hebben ze ons TP/intermediair enz. Terugkeer van doorlopende provisie op AOV gebied is daarom zeer aan te bevelen. Dit zal denk ik ook wel de conclusie zijn uit de komende evaluatie provisie.

Ozewald Wanrooij - 16 december 2016

Dag Kees. We hebben ervoor gekozen deze PE-module niet meer te doen want we stoppen met ingang van 1 januari met de advisering van en bemiddeling in inkomensverzekeringen. Wij blijven onze relaties aan de hand van financiële planning inzicht geven in de gevolgen voor het netto besteedbare inkomen bij arbeidsongeschiktheid en in de mogelijkheden om het NBI op het gewenste niveau te waarborgen. Vervolgens bepaalt onze relatie of, aan de hand van de verkregen inzichten, een product gewenst is. Is dit het geval dan is het aan onze relatie of deze zelf producten op voorwaarden en tarieven gaat vergelijken of dat hierbij ondersteuning gewenst is. Is ondersteuning gewenst dan kunnen wij van dienst zijn bij het voorzien van inzicht en kennis ten aanzien van productenvoorwaarden en tarieven. Hierbij zullen wij ons onthouden van een specifiek productadvies en productaanbeveling. Op basis van het verkregen inzicht is het aan de relatie om het gewenste product te kiezen en af te sluiten. Wij hebben de ervaring dat wanneer wij mensen van voldoende inzicht en kennis voorzien zij goed in staat zijn om zelf weloverwogen hun keuzes te maken en om een passend product af te sluiten. Op deze wijze heeft de consument de vrijheid om op ieder moment zelf te bepalen in welke mate hij/zij verantwoordelijkheid wil en kan nemen. Doordat mensen bewuster kiezen sluiten de gekozen producten beter aan bij de behoefte en de verwachtingen. Ook draagt de werkwijze ertoe bij dat mensen bewuster zijn van de risico’s en hun eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van het gezond houden van de financiën. Tenslotte blijft op deze wijze financieel advies voor een grotere groep mensen betaalbaar omdat er geen dubbele of onnodige kosten gemaakt hoeven te worden.

Meer over
"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...