Niet controleren aflosnota kost advieskantoor duizenden euro's

Kifid 2017 (deel logo)

Kifid laat verzekeringskantoor Amptmeijer een bedrag van 7.570,68 euro vergoeden aan een klagend stel.

In haar einduitspraak GC 2020-439 oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende zorgplicht door onder meer de aflosnota niet te controleren. Die adviseur was weliswaar niet in dienst van Amptmeijer, maar in een tussenuitspraak vond de Commissie dat aangeslotene bij consumenten de schijn heeft gewekt dat de adviseur ten tijde van het advies in 2015 bij hem in dienst was.

Aangeslotene is na die uitspraak in de gelegenheid gesteld zich inhoudelijk uit te laten over de door consumenten ingediende klacht en de door hen gevorderde schadevergoeding.

Volgens de Commissie erkent “Aangeslotene in de schriftelijke reactie dat de aflosnota door de Adviseur op eventuele fouten gecontroleerd had moeten worden en dat dat in dit geval niet is gebeurd. Indien de Adviseur dit wel had gedaan, zou hij gezien hebben dat de opgebouwde waarde van de bankspaarrekening is uitgekeerd en in mindering is gebracht op de hoofdsom. De Commissie is van oordeel dat de Adviseur de aflosnota had moeten controleren op eventuele onjuistheden. Hij zou dan hebben gezien dat de oude hypotheek van Consumenten niet volgens afspraak was afgewikkeld en daarnaar moeten handelen. De Commissie acht het aannemelijk dat de bankspaarrekening hersteld had kunnen worden indien tijdig was gesignaleerd dat de waarde daarvan was uitgekeerd. Gelet op het vorenstaande kan geconcludeerd worden dat de Adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende zorgplicht en dat Aangeslotene, gelet op hetgeen de Commissie heeft overwogen in de tussenuitspraak, aansprakelijk is voor de daaruit voortvloeiende schade. De consequentie hiervan is dat Aangeslotene een bedrag van 7.570,68 euro aan Consumenten dient te vergoeden. Dit bedrag is opgebouwd uit 239,43 euro aan (dubbele) ORV-premie en het verschil in netto kosten tussen beide hypotheekvormen van 7.331,25 euro.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...