Niet controleren aflosnota kost advieskantoor duizenden euro's

Kifid 2017 (deel logo)

Kifid laat verzekeringskantoor Amptmeijer een bedrag van 7.570,68 euro vergoeden aan een klagend stel.

In haar einduitspraak GC 2020-439 oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende zorgplicht door onder meer de aflosnota niet te controleren. Die adviseur was weliswaar niet in dienst van Amptmeijer, maar in een tussenuitspraak vond de Commissie dat aangeslotene bij consumenten de schijn heeft gewekt dat de adviseur ten tijde van het advies in 2015 bij hem in dienst was.

Aangeslotene is na die uitspraak in de gelegenheid gesteld zich inhoudelijk uit te laten over de door consumenten ingediende klacht en de door hen gevorderde schadevergoeding.

Volgens de Commissie erkent “Aangeslotene in de schriftelijke reactie dat de aflosnota door de Adviseur op eventuele fouten gecontroleerd had moeten worden en dat dat in dit geval niet is gebeurd. Indien de Adviseur dit wel had gedaan, zou hij gezien hebben dat de opgebouwde waarde van de bankspaarrekening is uitgekeerd en in mindering is gebracht op de hoofdsom. De Commissie is van oordeel dat de Adviseur de aflosnota had moeten controleren op eventuele onjuistheden. Hij zou dan hebben gezien dat de oude hypotheek van Consumenten niet volgens afspraak was afgewikkeld en daarnaar moeten handelen. De Commissie acht het aannemelijk dat de bankspaarrekening hersteld had kunnen worden indien tijdig was gesignaleerd dat de waarde daarvan was uitgekeerd. Gelet op het vorenstaande kan geconcludeerd worden dat de Adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende zorgplicht en dat Aangeslotene, gelet op hetgeen de Commissie heeft overwogen in de tussenuitspraak, aansprakelijk is voor de daaruit voortvloeiende schade. De consequentie hiervan is dat Aangeslotene een bedrag van 7.570,68 euro aan Consumenten dient te vergoeden. Dit bedrag is opgebouwd uit 239,43 euro aan (dubbele) ORV-premie en het verschil in netto kosten tussen beide hypotheekvormen van 7.331,25 euro.”

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...