Nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Voor het eerst heeft een vestiging van De Hypotheker een hypotheekaanvraag voor acceptatie ingediend bij Aegon met gebruik van Basis Registratie Personen (BRP). Alle benodigde gegevens uit de BRP zijn via de Ockto-app - die de gegevens ophaalt bij de bron - verzameld, gedeeld en goedgekeurd. Aegon controleert deze persoonsgegevens nu direct, waardoor het overleggen van een ID-bewijs van de hypotheekaanvrager niet meer nodig is.

Jasper Cuijten, directeur business development bij De Hypotheker: “Hiermee zet De Hypotheker een nieuwe stap in de digitalisering van het hypotheekproces. Vanuit de ontsloten brondata kan Aegon dus sinds kort ook de BRP ophalen en direct goedkeuren waardoor de klant geen ID meer hoeft te overleggen. De komende tijd gaan we ons proces verder digitaliseren en sluiten wij ook meer partners aan met bijvoorbeeld BRP. Wij geloven dat een persoonlijk hypotheekadvies heel belangrijk blijft voor onze klanten, maar dat we het gemak sterk kunnen vergroten door een deel van het hypotheekproces te digitaliseren.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Vooral jonge huizenkopers doen aantal hypotheekaanvragen stijgen

Vooral jonge huizenkopers doen aantal hypotheekaanvragen stijgen

Het totale aantal hypotheekaanvragen is in het vierde kwartaal van 2023 met 5 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden, aldus de nieuwste...

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

Nu met de nieuwe leennormen meer geld kan worden geleend voor verduurzaming, is het volgens a.s.r. aantrekkelijker geworden om ook te kijken naar woningen met een...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Het aantal jonge huizenkopers dat een hypotheek aanvraagt stijgt met 26 procent in vergelijking met vorig jaar", aldus cijfers van De Hypotheker. Het aandeel jonge...

Hypotheekrentes weer op niveau begin 2023

Hypotheekrentes weer op niveau begin 2023

“Sinds begin november laat de hypotheekrente een dalende trend zien. Dat de gemiddelde hypotheekrente hierdoor weer op niveau van begin dit jaar staat, is...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...