Noodklok Adfiz: advieskloof wordt steeds groter

Adfiz in cijfers 2021

De toegankelijkheid tot advies is een groeiend probleem en het beperken van de advieskloof is een grote en complexe uitdaging. Er is geen enkele reden om luchtig te doen over de toegankelijkheid van advies, zo stelt Adfiz naar aanleiding van haar uitgave Advies in Cijfers 2021.

De uitgave onderbouwt dat de  positie van zelfstandige onafhankelijk financieel advieskantoren sterk is. Samen tekenen ze intussen voor meer dan 100 miljard verzekerings- en hypotheekomzet, wat staat voor een stabiel marktaandeel van 61 procent.Bovendien gaat het om een fijnmazig netwerk van meer dan 6.000 zelfstandige adviesbedrijven met samen meer dan 7.500 lokale vestigingen. Er werken circa 31.500 mensen in deze sector en het aantal neemt verder toe. 

De toegankelijkheid tot advies staat echter de laatste jaren onder druk, aldus Adfiz die dit onderbouwt met studies uit het Verenigd Koninkrijk (vergelijkbare markt en vergelijkbare wetgeving). De toenemende advieskloof is echter niet eenvoudig te dichten.  "Weerstand tegen gepercipieerde kosten, moeite om de waarde van advies in te schatten en moeite om de juiste adviseur te vinden zijn belangrijke redenen om van advies af te zien", aldus Adfiz naar aanleiding van de studies.

"De aanhoudende focus op de kosten van advies - die inmiddels veelal lager zijn dan de assurantiebelasting - het onvoldoende uitspreken voor nut en noodzaak van advies en het vertrouwen op het gemak van online keuzeomgevingen zullen de advieskloof naar verwachting dan ook verder verdiepen. De vele onderzoeken die Advies in Cijfers aanhaalt geven aan dat de oplossing in een andere mix van maatregelen ligt: verlaag de kosten, investeer in het vertrouwen in en de kennis over de opbrengst van het inwinnen van advies en help de consument in zijn zoektocht naar een goede adviseur. En zorg dat consumenten ervaring krijgen met advies, want juist die ervaring leidt ertoe dat ook in nieuwe situaties advies wordt ingewonnen en financieel gedrag verbetert. Interventies die hieraan bijdragen zullen toegangsdrempels verlagen en de advieskloof verkleinen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joost - VAN NIEUWENHUIJZE, HILL & PATT 25 juni 2021

Het gaat niet alleen om het advies bij het afsluiten van een financieel product. Het gaat ook om het begeleiden van de klant in het kader van de after sales service. Veel klanten denken dat zij goedkoper uit kunnen zijn, maar vergeten te kijken naar de dekking.

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...