Noodklok Adfiz: advieskloof wordt steeds groter

Adfiz in cijfers 2021

De toegankelijkheid tot advies is een groeiend probleem en het beperken van de advieskloof is een grote en complexe uitdaging. Er is geen enkele reden om luchtig te doen over de toegankelijkheid van advies, zo stelt Adfiz naar aanleiding van haar uitgave Advies in Cijfers 2021.

De uitgave onderbouwt dat de  positie van zelfstandige onafhankelijk financieel advieskantoren sterk is. Samen tekenen ze intussen voor meer dan 100 miljard verzekerings- en hypotheekomzet, wat staat voor een stabiel marktaandeel van 61 procent.Bovendien gaat het om een fijnmazig netwerk van meer dan 6.000 zelfstandige adviesbedrijven met samen meer dan 7.500 lokale vestigingen. Er werken circa 31.500 mensen in deze sector en het aantal neemt verder toe. 

De toegankelijkheid tot advies staat echter de laatste jaren onder druk, aldus Adfiz die dit onderbouwt met studies uit het Verenigd Koninkrijk (vergelijkbare markt en vergelijkbare wetgeving). De toenemende advieskloof is echter niet eenvoudig te dichten.  "Weerstand tegen gepercipieerde kosten, moeite om de waarde van advies in te schatten en moeite om de juiste adviseur te vinden zijn belangrijke redenen om van advies af te zien", aldus Adfiz naar aanleiding van de studies.

"De aanhoudende focus op de kosten van advies - die inmiddels veelal lager zijn dan de assurantiebelasting - het onvoldoende uitspreken voor nut en noodzaak van advies en het vertrouwen op het gemak van online keuzeomgevingen zullen de advieskloof naar verwachting dan ook verder verdiepen. De vele onderzoeken die Advies in Cijfers aanhaalt geven aan dat de oplossing in een andere mix van maatregelen ligt: verlaag de kosten, investeer in het vertrouwen in en de kennis over de opbrengst van het inwinnen van advies en help de consument in zijn zoektocht naar een goede adviseur. En zorg dat consumenten ervaring krijgen met advies, want juist die ervaring leidt ertoe dat ook in nieuwe situaties advies wordt ingewonnen en financieel gedrag verbetert. Interventies die hieraan bijdragen zullen toegangsdrempels verlagen en de advieskloof verkleinen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joost - VAN NIEUWENHUIJZE, HILL & PATT 25 juni 2021

Het gaat niet alleen om het advies bij het afsluiten van een financieel product. Het gaat ook om het begeleiden van de klant in het kader van de after sales service. Veel klanten denken dat zij goedkoper uit kunnen zijn, maar vergeten te kijken naar de dekking.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...