Premieverhoging van 95 procent redelijk en billijk

Huis (luiken) via Pixabay

Het kan lonen om te checken of een verzekeraar bij het bepalen van de premie van de woonverzekering uitgaat van de juiste WOZ-waarde. Een verzekeraar vernieuwde de verzekering en verdubbelde bij die gelegenheid de premie van 201,44 euro naar 420,04 euro. De consument roerde zich. Het bleek dat de verzekeraar zich had vergist in de WOZ-waarde. Gevoegd bij een verhoging van twee eigen risico's door de consument kwam de juiste nieuwe premie op 326,83 euro.

De consument vond de verhoging door Centraal Beheer overigens nog steeds te gortig en beklaagde zich bij Kifid. Tevergeefs. Zoals Kifid eerder verschillende keren oordeelde, staat het de verzekeraar vrij de premie (onderbouwd) te verhogen.

In lijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep Kifid 2017-021, merkt de Geschillencommissie op dat "het niet aan Kifid is om de redelijkheid te beoordelen van de premies waartegen Verzekeraar de risico’s onder de Verzekering wenst te verzekeren. Dit kan anders zijn als de premiestijging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De feiten dat de premie met bijna 95 procent is gestegen als geen rekening wordt gehouden met de premiekorting vanwege een hoger eigen risico en dat het een vakantiehuis betreft, maken niet dat hiervan sprake is". (Uitspraak GC 2019-1061)

Ook in uitspraak GC 2019-1056 gaat het om een fikse premieverhoging op de woonverzekering door Centraal Beheer: van 335,17 euro naar 652,50 euro. Ook deze consument haalt echter bakzeil.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Serge van Bezooijen - Bèta Financiële Diensten 13 januari 2020

Wordt de premie van de opstalverzekering bepaald door de WOZ waarde ?? Wat heeft de herbouwwaarde van de woning nou te maken met de WOZ waarde? Altijd verwarring #Herbouwwaarde #taxatiewaarde

Kifid over eeuwigdurende erfpacht in 2020

Kifid over eeuwigdurende erfpacht in 2020

(Kifid-uitspraken GC 2023-0808 en GC 2023-0809) In februari 2023 heeft de Commissie van Beroep van Kifid geoordeeld dat bij een overstap van voortdurende naar eeuwigdurende...

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Bonusprovisie ten onrechte niet betrokken bij compensatie woekerpolis

Bonusprovisie ten onrechte niet betrokken bij compensatie woekerpolis

(Kifid-uitspraak GC 2023-0763) De Geschillencommissie laat de verzekeraar de waarde van de beleggingsverzekering opnieuw vaststellen waarbij de bonusprovisie buiten...

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt

Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0761) De consument heeft schade aan het woonhuis doordat er met zwaar vrachtverkeer en met vermoedelijk een te hoge snelheid door de straat...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...

Eensporig rentebeleid binnen groep

Eensporig rentebeleid binnen groep

HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...