Registratie scheldende klant teruggebracht van acht jaar naar twee weken

Vloeken verboden via Pixabay

Kifid noemt het terecht dat een klant na zijn scheldkanonnades door Allianz werd geregistreerd. Maar zij brengt de registratie terug van acht jaar naar twee weken (uitspraak GC 2021-0273).

De Geschillencommissie is van oordeel dat “de wijze waarop de consument zich tegenover medewerkers van de verzekeraar heeft uitgelaten kan worden aangemerkt als een Gebeurtenis in de zin van de GVPV die een risico vormt voor de veiligheid en integriteit van de verzekeraar. Vervolgens moet worden beoordeeld of de opname in de interne registers voldoet aan het proportionaliteitsbeginsel.

“De verzekeraar heeft de consument niet geconfronteerd met zijn gedrag en bovendien heeft hij de consument niet rechtstreeks over de registraties geïnformeerd. De verzekeraar heeft erkend dathij dit wel had moeten doen. Een confrontatie had de consument de gelegenheid gegeven een uitleg te geven over de omstandigheden die van invloed waren op zijn persoonlijke situatie en zijn emoties. Die mogelijkheid heeft de consument op dat moment niet gehad.

“Met deze omstandigheden moet bij de afweging van de belangen rekening worden gehouden. Alles afwegend vindt de commissie een registratieduur in beide registers proportioneel tot twee weken na de verzenddatum van deze uitspraak. De registraties zullen de consument er voldoende van hebben doordrongen dat het onheus bejegenen van medewerkers van een verzekeraar niet wordt geaccepteerd en dat dit gedrag de verzekeraar noopt tot het nemen van maatregelen die de consument in zijn belangen kunnen schaden. De commissie spreekt de verwachting uit dat dit de consument er in de toekomst van zal weerhouden zich opnieuw op een dergelijke wijze uit te laten.”

Op 23 april 2019 heeft de consument ernstige letselschade geleden als gevolg van een defecte heet-waterkraan in zijn woning. Hij heeft de verhuurder aansprakelijk gesteld voor de schade en die heeft op zijn beurt de schade gemeld op zijn aansprakelijkheidsverzekering bij de verzekeraar. De verzekeraar heeft een onderzoek naar de oorzaak en de hoogte van de schade ingesteld. In november verloor de klant zijn geduld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nellie Mol - nvt 6 april 2021

Zoals zo vaak bij de stelling is deze vraag niet met eens of oneens te beantwoorden. Ja ik heb e herkenning en nee ik gebruik hem nog niet omdat er te veel verzekeraars zijn die dit nog niet kunnen verwerken.

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...