Schade smartphone het vaakst geclaimd via inboedelverzekering

Smartphone via Pixabay

Van de smartphonebezitters heeft 17,7 procent wel eens schade geclaimd bij een verzekeraar. Dit blijkt uit onderzoek van Phonegigant. Opvallend, aldus de specialist in onderdelen van mobiele telefoons, is dat de schadeclaims voor een kapotte of beschadigde telefoon vaker worden ingediend bij de inboedelverzekering (in 51,9 procent van de schadegevallen) dan bij de telefoonverzekering (24,1 procent). Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat slechts 12,7 procent van de ondervraagden hun smartphone verzekerd heeft. Schades worden verder geclaimd bij de aansprakelijkheidsverzekering (14,8 procent) en bij de reisverzekering (9,3 procent).

Schermen het meest kwetsbare onderdeel

Als het gaat om schades blijken reparaties het vaakst te gaan over de vervanging van een kapot scherm of van de accu. Het gaat om respectievelijk 54,1  en 38,2 procent van de gevallen. Nummer drie in het lijstje volgt op behoorlijke afstand met 2,2 procent: de backcover.

 

Reactie toevoegen

 
Onweersbeestje zorgt voor gedonder

Onweersbeestje zorgt voor gedonder

(Kifid-uitspraak GC 2023-0029) ZLM hoeft een kapotte televisie als gevolg van een onweersbeestje niet te vergoeden, stelt de Geschillencommissie. In de televisie...

Schade door in panieksituatie kraan niet dicht te draaien onvoorzien

Schade door in panieksituatie kraan niet dicht te draaien onvoorzien

(Kifid-uitspraak GC 2022-1016) De verzekeraar weigert de waterschade aan de inboedel uit te keren, omdat er geen sprake is van een andere van buiten komende schadeoorzaak,...

Brandschade pruik: zelfgemaakte factuur komt vrouw duur te staan

Brandschade pruik: zelfgemaakte factuur komt vrouw duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0882) De consument heeft een beroep op haar verzekering gedaan voor brandschade aan haar pruik. Zij heeft bij de claim een zelfgemaakte...

Verzekeraar moet kapotte lattenbodem toch vergoeden

Verzekeraar moet kapotte lattenbodem toch vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2022-0778) De kapotte broek en versleten slippers hoeft de verzekeraar niet te vergoeden op de inboedelverzekering, de kapotte lattenbodem, de...

Gouden onderscheiding: sieraad of niet?

Gouden onderscheiding: sieraad of niet?

(Kifid-uitspraak GC 2022-0536) In de woning van de consument is ingebroken waarbij onder andere een gouden onderscheiding is weggenomen. De verzekeraar heeft voor...

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...

Permanent of tijdelijk?

Permanent of tijdelijk?

Kifid-uitspraak GC 2021-0918) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering voor schade aan spullen van haar dochter. De dochter verbleef ten tijde van...

Nike-liefhebber loopt deel schadevergoeding mis

Nike-liefhebber loopt deel schadevergoeding mis

Niet de verzekeraar, maar de adviseur moet wijzen op onderverzekering. Aldus Kifid in een zaak waarin de klant meer dan 50 mille onderverzekerd bleek (uitspraak...

Klager steigert vergeefs

Klager steigert vergeefs

(Kifid-uitspraak GC 2021-0439) De consument doet een beroep op zijn inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering als de steiger, die hij van zijn werkgever heeft geleend,...

Klager fietst Aegon er uit

Klager fietst Aegon er uit

(Kifid-uitspraak GC 2020-961) Twee fietsen, die tijdelijk gestald waren in een afgesloten garagebox die niet op het perceel van het woonhuis stond, zijn gestolen....