Schending advieszorgplicht kost SNS Bank 22 mille

Kifid 2017 (deel logo)

Schending van zijn zorgplicht als adviseur kost SNS Bank 22.312,33 euro. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) stelt in Uitspraak 2019-376 vast "dat Consument over de gevolgen van de omzetting van de Spaarhypotheek in onvoldoende mate is geadviseerd. Uit de brief van 10 december 1998 en de bijbehorende brochure blijkt niet (expliciet) dat het gegarandeerde eindkapitaal ad 47.472 euro komt te vervallen indien Consument ervoor kiest (een deel van) het spaarsaldo en de toekomstige premies te gaan beleggen. Dat Consument in weerwil van het door de heer [X] gegeven advies om een gedeelte van het spaarsaldo te beleggen op het ‘Beleggingsformulier SNS Spaarhypotheek PLUS’ heeft ingevuld het volledige spaarsaldo te gaan beleggen, had Adviseur aanleiding moeten geven om met Consument in contact te treden teneinde zich ervan te vergewissen of hij de gevolgen en risico’s van deze keuze wel kon overzien. Door dit na te laten heeft Adviseur niet voldaan aan de op hem rustende zorgplicht."

Dat Consument in 2004 per brief door Adviseur is geïnformeerd dat de eindwaarde niet gegarandeerd is, maakt dit niet anders. Gelet op de bestendige klantrelatie met Consument had Adviseur naar aanleiding van de brief van Consument van 24 november 2004 niet mogen volstaan met de mededeling dat geen sprake was van een gegarandeerd eindkapitaal. Hij had behoren te informeren naar de oorsprong van de vraag van Consument en op eigen initiatief, indien hiertoe aanleiding was, een hersteladvies moeten verstrekken. Gelet hierop is er geen ruimte voor eigen schuld aan de zijde van Consument. Dit te meer nu Adviseur door het in de e-mail van 12 juni 2006 vermelden van een waarde op de einddatum bij leven ad 47.472 euro ten onrechte de indruk heeft gewekt dat de SNS Spaarhypotheek PLUS nog steeds een gegarandeerd eindkapitaal kende.

"In tegenstelling tot hetgeen Adviseur stelt, is evenmin gebleken dat Consument aan de vanaf 2010 verstrekte polisaanhangels had moeten begrijpen dat niet meer dan het spaar- en beleggingssaldo wordt uitgekeerd bij leven op de einddatum.

"Tegen de achtergrond van de stellige informatie uit 2006 over het eindkapitaal, hoefde Consument - omdat er sindsdien niets was veranderd - uit de polisaanhangsels vanaf 2010 niet af te leiden dat voor hem niet een gegarandeerd eindkapitaal gold. In het enige polis-aanhangsel dat door Adviseur is overgelegd (betreffende 2016) staat dat namelijk niet met zoveel woorden.

"Het voorgaande brengt mee dat Adviseur de schade die Consument door de zorgplicht-schending geleden heeft, moet vergoeden. Consument heeft onbetwist gesteld dat de door hem als gevolg van de zorgplichtschending geleden schade gelijk is aan het verschil tussen het verzekerde kapitaal en de na de einddatum uitgekeerde bedrag. De Commissie stelt dan ook vast dat de schade 22.312,33 euro bedraagt."

Reactie toevoegen

 
Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...