SNS: ouders vinden dat jonge kinderen te weinig weten over geld

Sns geld (kind) 2021

Het is belangrijk om kinderen al vroeg financieel op te voeden, vinden acht op de tien ouders en toch vindt 51 procent dat hun kind nog te weinig idee heeft van geld, aldus onderzoek van SNS onder meer dan 1.000 ouders met kinderen in de leeftijd van 6 t/m 10 jaar.

Ruim twee derde van de ouders met kinderen van 6 tot en met 10 jaar geven hun kind zakgeld. 94 procent van de kinderen heeft een eigen spaarpot met contant geld en een derde van de kinderen beheert volgens hun ouders zelfs zijn of haar eigen geld. Van de ouders die hun kind zakgeld geven, kiest 49 procent ervoor hun kind alleen contant zakgeld te geven. Daartegenover geeft 33 procent van de zakgeld verstrekkende ouders zowel digitaal als contant zakgeld aan hun kind en maar 19  procent geeft enkel digitaal zakgeld.

In april 2021 introduceerde SNS Monnie, een paars nijlpaardje gekoppeld aan de speciale Monnie-app en een SNS betaalrekening. Met behulp van Monnie wordt er spelenderwijs een brug geslagen tussen contant en digitaal geld.

Reactie toevoegen

 
"Kinderen denken dat geld nooit op kan raken"

"Kinderen denken dat geld nooit op kan raken"

Kinderen kennen de waarde van geld niet goed en denken dat geld nooit op kan raken. Zes op de tien ouders vindt dat onzichtbare uitgaven zoals abonnementen voor...

Taal in contracten moet simpeler

Taal in contracten moet simpeler

Ruim twee derde (69 procent) van de huurders en huiseigenaren tekent een contract zonder precies te begrijpen wat er in staat. Dit blijkt uit recent onderzoek van...

SNS zet zich in voor mentaal welzijn jongeren

SNS zet zich in voor mentaal welzijn jongeren

SNS en Mind Us gaan samenwerken om het mentaal welzijn van jongeren te bevorderen. Dit door de rol avn geld in het mentaal welzijn van jongeren beter te begrijpen...

Raad van Toekomst (SNS) lanceert actieagenda nieuwe generatie

Raad van Toekomst (SNS) lanceert actieagenda nieuwe generatie

De Raad van Toekomst - een initiatief van SNS om de nieuwe generatie een nadrukkelijke stem geven in het beleid van de bank - heeft bij de officiële start drie...

Sociaal gezicht centraal in nieuwe campagne Volksbank

Sociaal gezicht centraal in nieuwe campagne Volksbank

De Volksbank gaat op 18 september van start met een nieuwe landelijke campagne waarin het wil laten zien dat de bank oog heeft voor wat er gaande is in de samenleving.  In...

SNS benoemt Raad van Toekomst

SNS benoemt Raad van Toekomst

SNS gaat een Raad van Toekomst instellen om jongvolwassenen nadrukkelijker bij haar beleid en bedrijfsvoering te betrekken. Deze raad, met in totaal tien leden in...

SNS: Nederlander wil bankfiliaal terug

SNS: Nederlander wil bankfiliaal terug

Acht op de tien Nederlanders wil met een financiële vraag bij een bank terecht kunnen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van SNS, waarbij 1.051 Nederlanders...

Nieuwe koers SNS: mensen eerst

Nieuwe koers SNS: mensen eerst

Met het aantreden van de nieuwe directievoorzitter Angela Eijlander kiest SNS voor een nieuwe koers gericht op een betere band met jongvolwassenen. "We gaan ons...

Opnieuw zorgen om beleggen zonder spaarbuffer

Opnieuw zorgen om beleggen zonder spaarbuffer

Opvallend en zorgelijk is volgens SNS dat van de jongeren die aangeven helemaal geen spaarbuffer te hebben twaalf procent wel belegt en van de jongeren die één...

Meerderheid verwacht minder hypotheekruimte

Meerderheid verwacht minder hypotheekruimte

Van de Nederlanders denkt 63 procent dat banken de komende twee jaar minder financiële ruimte geven bij het verstrekken van een hypotheek. Aldus onderzoek van...