Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Kalo Bagijn 2021

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn, CEO en oprichter, bij de jaarcijfers 2020 van Brand New Day. Bagijn: “Waar we ooit begonnen zijn als puur beleggingsbedrijf, begint ons spaarbedrijf nu ook hard te groeien en serieuze omvang aan te nemen. We verwachten dat het spaarbedrijf de komende jaren een steeds groter deel van onze winst voor haar rekening gaat nemen.”

De stortingen op spaarrekeningen stegen in 2020 met 90 procent naar 485 miljoen: 159 miljoen op pensioenrekeningen-sparen, 252 miljoen op lijfrente-uitkeringen en 74 miljoen op vrije spaarrekeningen. Bagijn: “De stijging van het nieuwe spaargeld komt voor een belangrijk deel door de eind 2019 geïntroduceerde lijfrente-uitkering. Deze uitkering op basis van een vaste rente had in 2020 een nieuwe instroom van 252 miljoen, wat volgens eigen inschatting ongeveer 20 procent van de totale instroom in 2020 in deze markt was.”

De stortingen op beleggingsrekeningen stegen in 2020 met 46 procent naar 362 miljoen: 240 miljoen op pensioenrekeningen-beleggen en 122 miljoen op vrije beleggingsrekeningen. “Die stijging is vooral te verklaren door de forse groei in 2020 van het aantal klanten met een beleggingsrekening”, zegt Bagijn.

Millennials

Van de nieuwe klanten die in 2020 een pensioenrekening-beleggen of pensioenrekening-sparen openden, was 36 procent millennial. Het aandeel van millennials dat geld opzij zet voor pensioen, stijgt bij Brand New Day al jaren. Uit eigen onderzoek onder de nieuwe klanten blijkt dat jongeren zich steeds bewuster worden van hun eigen rol en verantwoordelijkheid om later voldoende geld te hebben. Bagijn: “Jongeren nemen dus steeds actiever het opbouwen van pensioen in eigen hand.”

Het door klanten toevertrouwde vermogen steeg in 2020 in totaal mt 32 procent naar 4,6 miljard. Daarmee betreedt Brand New Day volgens recent onderzoek van AF Advisors de Top Vijf van grootste passieve vermogensbeheerders in Nederland, die verder bestaat uit Vanguard, Blackrock, Northern Trust en NN IP.Het aantal klanten steeg met 41.000 tot ruim 326.000, een groei van 41.000. De nettowinst groeide met 1,2 miljoen naar 4,7 miljoen.

Brand New Day stopte onlangs met het aanbieden van bedrijfspensioenen en levensverzekeringen.

Reactie toevoegen

 
Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Het door klanten aan Brand New Day toevertrouwde vermogen steeg vorig jaar met 38 procent tot 3,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 55 procent tot 3,5 miljoen....

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...