Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Kalo Bagijn 2021

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn, CEO en oprichter, bij de jaarcijfers 2020 van Brand New Day. Bagijn: “Waar we ooit begonnen zijn als puur beleggingsbedrijf, begint ons spaarbedrijf nu ook hard te groeien en serieuze omvang aan te nemen. We verwachten dat het spaarbedrijf de komende jaren een steeds groter deel van onze winst voor haar rekening gaat nemen.”

De stortingen op spaarrekeningen stegen in 2020 met 90 procent naar 485 miljoen: 159 miljoen op pensioenrekeningen-sparen, 252 miljoen op lijfrente-uitkeringen en 74 miljoen op vrije spaarrekeningen. Bagijn: “De stijging van het nieuwe spaargeld komt voor een belangrijk deel door de eind 2019 geïntroduceerde lijfrente-uitkering. Deze uitkering op basis van een vaste rente had in 2020 een nieuwe instroom van 252 miljoen, wat volgens eigen inschatting ongeveer 20 procent van de totale instroom in 2020 in deze markt was.”

De stortingen op beleggingsrekeningen stegen in 2020 met 46 procent naar 362 miljoen: 240 miljoen op pensioenrekeningen-beleggen en 122 miljoen op vrije beleggingsrekeningen. “Die stijging is vooral te verklaren door de forse groei in 2020 van het aantal klanten met een beleggingsrekening”, zegt Bagijn.

Millennials

Van de nieuwe klanten die in 2020 een pensioenrekening-beleggen of pensioenrekening-sparen openden, was 36 procent millennial. Het aandeel van millennials dat geld opzij zet voor pensioen, stijgt bij Brand New Day al jaren. Uit eigen onderzoek onder de nieuwe klanten blijkt dat jongeren zich steeds bewuster worden van hun eigen rol en verantwoordelijkheid om later voldoende geld te hebben. Bagijn: “Jongeren nemen dus steeds actiever het opbouwen van pensioen in eigen hand.”

Het door klanten toevertrouwde vermogen steeg in 2020 in totaal mt 32 procent naar 4,6 miljard. Daarmee betreedt Brand New Day volgens recent onderzoek van AF Advisors de Top Vijf van grootste passieve vermogensbeheerders in Nederland, die verder bestaat uit Vanguard, Blackrock, Northern Trust en NN IP.Het aantal klanten steeg met 41.000 tot ruim 326.000, een groei van 41.000. De nettowinst groeide met 1,2 miljoen naar 4,7 miljoen.

Brand New Day stopte onlangs met het aanbieden van bedrijfspensioenen en levensverzekeringen.

Reactie toevoegen

 
BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar...

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee  jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...