Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Kalo Bagijn 2021

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn, CEO en oprichter, bij de jaarcijfers 2020 van Brand New Day. Bagijn: “Waar we ooit begonnen zijn als puur beleggingsbedrijf, begint ons spaarbedrijf nu ook hard te groeien en serieuze omvang aan te nemen. We verwachten dat het spaarbedrijf de komende jaren een steeds groter deel van onze winst voor haar rekening gaat nemen.”

De stortingen op spaarrekeningen stegen in 2020 met 90 procent naar 485 miljoen: 159 miljoen op pensioenrekeningen-sparen, 252 miljoen op lijfrente-uitkeringen en 74 miljoen op vrije spaarrekeningen. Bagijn: “De stijging van het nieuwe spaargeld komt voor een belangrijk deel door de eind 2019 geïntroduceerde lijfrente-uitkering. Deze uitkering op basis van een vaste rente had in 2020 een nieuwe instroom van 252 miljoen, wat volgens eigen inschatting ongeveer 20 procent van de totale instroom in 2020 in deze markt was.”

De stortingen op beleggingsrekeningen stegen in 2020 met 46 procent naar 362 miljoen: 240 miljoen op pensioenrekeningen-beleggen en 122 miljoen op vrije beleggingsrekeningen. “Die stijging is vooral te verklaren door de forse groei in 2020 van het aantal klanten met een beleggingsrekening”, zegt Bagijn.

Millennials

Van de nieuwe klanten die in 2020 een pensioenrekening-beleggen of pensioenrekening-sparen openden, was 36 procent millennial. Het aandeel van millennials dat geld opzij zet voor pensioen, stijgt bij Brand New Day al jaren. Uit eigen onderzoek onder de nieuwe klanten blijkt dat jongeren zich steeds bewuster worden van hun eigen rol en verantwoordelijkheid om later voldoende geld te hebben. Bagijn: “Jongeren nemen dus steeds actiever het opbouwen van pensioen in eigen hand.”

Het door klanten toevertrouwde vermogen steeg in 2020 in totaal mt 32 procent naar 4,6 miljard. Daarmee betreedt Brand New Day volgens recent onderzoek van AF Advisors de Top Vijf van grootste passieve vermogensbeheerders in Nederland, die verder bestaat uit Vanguard, Blackrock, Northern Trust en NN IP.Het aantal klanten steeg met 41.000 tot ruim 326.000, een groei van 41.000. De nettowinst groeide met 1,2 miljoen naar 4,7 miljoen.

Brand New Day stopte onlangs met het aanbieden van bedrijfspensioenen en levensverzekeringen.

Reactie toevoegen

 
Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

Bijna twee op de drie  Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...

BND: forse groei pensioenbeleggen

BND: forse groei pensioenbeleggen

"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlanders zijn in toenemende mate bezorgd over hun financiën als ze gaan stoppen met werken en dit sluit aan bij zorgen rond de financiële situatie...