"Uitzending Kassa was schertsvertoning"

Kassa 6 oktober 2018

CFD kraakt bij de aankondiging van een nazorgmodule voor alle intermediairs de Kassa-uitzending zaterdagavond. Voorzitter Edwin Herdink: "CFD heeft geen goed woord over voor die uitzending. In de uitzending volgen in rap tempo enkele twijfelachtige aannames elkaar op, waarna de onterechte conclusie wordt getrokken dat tussenpersonen standaard het premieverschil moeten dragen als een polis goedkoper kan.

"Volgens Jeroen Wolfsen van MoneyWise is de ORV een simpel recht-toe-recht-aan product en geeft hij in de uitzending de verkeerde indruk dat met een paar muisklikken duizenden euro's kunnen worden bespaard. Voor die vier muisklikken rekent hij 165 euro aan kosten, maar dat was in de Kassa-uitzending even weggelaten. Toch is het betalen van kosten een van de belangrijkste redenen waarom klanten niet in beweging komen. De boze klant in de uitzending bevestigt dit zelf ook. Omdat ze kosten moest betalen bij haar tussenpersoon om duizenden euro's te besparen had ze geen interesse meer.

"Volgens Kassa mogen intermediairs ook geen nieuwsbrieven gebruiken om belangrijke wijzigingen in producten/diensten mee te delen en wordt de indruk gewekt dat als je eenmaal provisie hebt betaald in je leven, advies voor altijd gratis is. Het had niet verder van de waarheid kunnen afstaan.

"Ook vindt CFD het erg ongemakkelijk dat verzekeraars in alle talen zwijgen. Voor het eerst hadden verzekeraars nu echt kunnen laten zien dat ze de samenwerking met het intermediair na het provisieverbod waarderen, maar blijkbaar zijn het toch weer meer woorden dan daden. En dat terwijl er ontzettend veel valt af te dingen op de KiFiD-uitspraak, waar Kassa alles op baseert."

CFD-nazorgmodule

CFD introduceert voor het einde van deze maand de CFD-nazorgmodule voor alle intermediairs. Met deze module kunnen intermediairs geautomatiseerd de nazorg van alle financiële -en verzekeringsproducten professioneler regelen en vastleggen.

Ontwikkelaar van de tool is Mischa Diender, die bekend is geworden met de Contaqt-nieuwsbrief en uitgebreide ervaring heeft in de intermediaire markt met digitale tools.

Diender: "In de tool kan uit een lijst aanwezige nazorgscenario’s worden gekozen, maar kunnen ook eenvoudig eigen gemaakte scenario’s worden opgezet. Per klant of klantgroep kan het intermediair aangeven hoe vaak er een reminder wordt gestuurd en afhankelijk van de antwoorden die klanten geven worden volautomatisch ook actiepunten aangemaakt voor de betrokken adviseur. Met een paar klikken kan de volledige communicatie met een klant ook in elke CRM-klantkaart worden gehangen, naast dat alles beschikbaar blijft in de tool. Inmiddels hebben we ook de eerste stappen gezet om te integreren met diverse CRM-systemen."

"De look en feel tenslotte wordt door ons ingesteld en helemaal afgestemd op de huisstijl van iedere individuele intermediair.”

De CFD-nazorgmodule wordt aangeboden voor een vaste prijs van 97,50 euro exclusief btw en is tijdelijk voor alle intermediairs in Nederland beschikbaar. Het gebruik van de tool is de eerste vier maanden gratis, inclusief helpdeskondersteuning.

Daarna betaalt het intermediair een vast bedrag van 29,00 euro per maand, ongeacht de intensiteit van het gebruik. De module is per maand opzegbaar.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

roelof radstaake - Claimshulp.nl 26 maart 2019

Edwin, zoals je weet praat ik vanuit de visie van de klant van jullie achterban. Die weet niet beter als dat de adviseur voor hem zorgt en dat hij daar niets voor hoeft te betalen. Diezelfde burger kijkt ook naar Radar en Kassa en het nieuws en dat bepaalt zijn perceptie. Als het niet goed gaat ergens in de keten zal de burger verhaal halen bij jullie achterban. Wil je je dus profileren bij de klanten en daarmee jullie achterban helpen, dan zal je wel op moeten komen treden, hoezeer dit ook tegen jullie principes is. One-liners zijn niet erg zolang het goede one-liners zijn, zoals de one-liner hieronder omtrent het verschil tussen wft en commerciele zorgplicht. Want geloof me: de burger ziet dat verschil niet. De achterban kan dit doen in een persoonlijk gesprek, maar jullie kunnen dit bevorderen door goede one-liners op tv. Maar goed: dat is een keuze.

CFD-Helpdesk - CFD 26 maart 2019

Roelof, Er is een verschil tussen Wft zorgplicht en commerciële zorgplicht. De laatste is een betaalde dienst. Dat wordt steeds door elkaar gehaald. Wij zien het niet als onze taak om in gekleurde 5 minuten items op TV daar met oneliners iets tegen te doen. Onze keus is dat via de vakpers en in de dialoog met stakeholders en onze achterban bespreekbaar te maken en concrete oplossingen aan te dragen. Jammer dat jij dat ziet als ‘roepen in de vakbladen’, maar we respecteren natuurlijk jouw mening.

roelof radstaake - Claimshulp.nl 24 maart 2019

Tja, Edwin, die indruk van 'gratis' advies is bij de gewone burger al jaren gewekt omdat de adviseurs nooit iets hebben geroepen over wie nu eigenlijk hun opdrachtgever is en hoe hun verdienmodel er uit ziet. En de gewone burger gaat uit van het principe, wie betaalt bepaalt. De burger betaalde nooit aan de adviseur dus werd die kennelijk door de verzekeraar betaald. voor het afsluiten en voor de nazorg. Dat beeld ga je nu niet ineens ombuigen. En wat Kassa (en Radar) betreft: die spelen in op het sentiment en wil je dat ombuigen, dan zal je daar ook moeten zitten om uitleg te geven. Niet roepen in vakbladen want die leest de burger niet.

Meer over
Drie nieuwe scans in CFD-nazorgmodule

Drie nieuwe scans in CFD-nazorgmodule

CFD heeft drie scans toegevoegd aan haar eind vorig jaar gelanceerde nazorgmodule. Twee van de scans bieden ook een extra verdienmodel, aldus de organisatie van...

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Volgens CFD wil Financiën morrelen aan de eerbiedigende werking op doorlopende provisie. CFD-voorzitter Edwin Herdink; "Ik heb het drie keer moeten lezen om...

"AFM, blijf bij je leest"

"AFM, blijf bij je leest"

CFD roept het kabinet "nog maar eens op om de toezichthouder uitsluitend haar toezichtrol te laten vervullen en geen rol toe te bedelen in wetgevende trajecten".  In...

CFD-nazorgmodule voor alle intermediairs beschikbaar

CFD-nazorgmodule voor alle intermediairs beschikbaar

De CFD-nazorgmodule, die in oktober werd aangekondigd, is nu beschikbaar voor alle intermediairs in Nederland. Met deze nieuwe dienst wil CFD het onafhankelijke...

"Stop met demoniseren schadeprovisie"

"Stop met demoniseren schadeprovisie"

"Schadeverzekeringsprovisie en kosten voor financieel advies zijn twee totaal verschillende onderwerpen, die moet en kun je niet met elkaar verweven." Aldus CFD-voorzitter...

Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Verschaf onafhankelijk adviseurs zekerheid over het verwerken van het BSN. "Indien zij dit niet kunnen verwerken, betekent dit dat ze voor een groot aantal financiële...

AVG-PraktijkPakket CFD beschikbaar

AVG-PraktijkPakket CFD beschikbaar

Binnen uren na het uitbrengen van het persbericht dat CFD haar AVG-PraktijkPakket beschikbaar heeft, werden al ruim 150 meldingen geregistreerd. Aldus CFD-voorzitter...

CFD komt met AVG-PraktijkPakket

CFD komt met AVG-PraktijkPakket

CFD heeft speciaal voor het kleine en middelgrote intermediair het 'AVG-PraktijkPakket' ontwikkeld. Het pakket bestaat uit drie modules, die ieder individueel kunnen...

Bitcoin als bindmiddel?

Bitcoin als bindmiddel?

CFD kondigde onlangs de introductie aan van een cryptomunt, de morecoin. Het bleek een 1-aprilgrap. Maar zou zo’n munt werkelijk iets toevoegen in de financiële...

CFD met 'mail to mail' campagne op jacht naar meer donateurs

CFD met 'mail to mail' campagne op jacht naar meer donateurs

Met een 'mail to mail'-campagne wil CFD doorgroeien van de huidige 400 naar minimaal duizend donateurs. CFD-voorzitter Edwin Herdink: "In de komende dagen ontvangen...