Vakcentrales: "Behandeling wetsvoorstel RIV-toets opschorten"

Bloeddrukmeter via Pixabay

FNV, CNV en VCP roepen de Tweede Kamer op de behandeling van het wetsvoorstel RIV-toets op te schorten. De FNV opent ook een meldpunt voor zieke werknemers over hun ervaringen met bedrijfsartsen en arbodiensten.

De vakcentrales, in een brief aan de vaste Kamercommissie voor Financiën: “Wij hebben met verbazing, verontrusting en ongemak kennisgenomen van het besluit van uw commissie in de procedurevergadering van dinsdag 8 maart 2022 om het wetsvoorstel ‘Wijziging van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en de Ziektewet teneinde het advies van een bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer leidend te maken bij de toets op de re-integratie inspanningen door het UWV’ op korte termijn te agenderen voor een afsluitend wetgevingsoverleg. Wij vragen u uw besluit te heroverwegen.

“Dit wetsvoorstel hangt natuurlijk samen met hetgeen er in het coalitieakkoord is opgenomen is over loondoorbetaling bij ziekte. Het is onlogisch en onwenselijk om daarop vooruitlopend dit wetsvoorstel nu verder in behandeling te nemen.

“Dit wetsvoorstel, zoals door de minister bevestigd in de Nota naar aanleiding van het (nader) verslag, gaat ertoe gaat leiden dat de WIA lasten met 60 miljoen euro stijgen. Dat betekent dat er structureel circa 4.000 mensen extra in de WIA terecht komen die anders door de inzet van loonsancties gere-integreerd waren. Terwijl aan de andere kant werkgevers nauwelijks door dit wetsvoorstel worden ‘ontlast’.

“De schriftelijke inhoudelijke behandeling van dit wetsvoorstel ligt inmiddels alweer meer dan een jaar achter ons. De daarin gewisselde cijfers zullen een update moeten krijgen. De WIA-instroom nam ten tijde van de schriftelijke behandeling van het wetsvoorstel al toe en is dat sindsdien blijven doen. Dat heeft onherroepelijk negatieve gevolgen voor de effecten die dit wetsvoorstel sorteert: de stijgende WIA-lasten.
“Daarbij is het de vraag of de al gegeven cijfers over de effecten van dit wetsvoorstel volledig zijn. Uit nadere contacten vanuit de drie vakcentrales met verzekeringsartsen blijkt dat door dit wetsvoorstel mogelijk een veel groter aantal loonsancties niet meer opgelegd kan worden dan men aanneemt. De minister heeft tot nu toe aangegeven dat dit wetsvoorstel twaalf procent van de loonsancties raakt, daar waar er een afwijkend medisch oordeel is van de verzekeringsarts. Het oordeel van de bedrijfsarts wordt immers leidend. Echter ook bij andere loonsancties speelt een verschil van inzicht tussen de verzekeringsarts en de bedrijfsarts een rol. Wij hebben vernomen dat dit bij meer dan 25 procent van de loonsancties het geval is. Dat zou betekenen dat de negatieve gevolgen, meer mensen in de WIA en hogere WIA-lasten, nog groter zijn dan eerder werd aangenomen, namelijk in ieder geval het dubbele van de genoemde 60 miljoen.”

Meldpunt

De FNV vindt dat bij de reïntegratie-beoordeling, en dus ook aanvraag of toetsing voor een WIA-uitkering, het medisch oordeel van de bedrijfsarts altijd moet worden getoetst door een verzekeringsarts van het UWV. Bij het door de vakcentrale ingestelde meldpunt kunnen werkenden die ervaringen hebben of hebben gehad met bedrijfsartsen en arbodiensten zich melden. De FNV wil met het meldpunt “de ervaringen en de belangen van zieke werknemers onder de aandacht van het ministerie brengen”.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ondernemersorganisaties: "Meer urgentie bij aanpak WIA-beoordelingen"

Ondernemersorganisaties: "Meer urgentie bij aanpak WIA-beoordelingen"

Er is dringend en fundamenteel ingrijpen nodig om de achterstanden met sociaal-medische beoordelingen bij het UWV op te lossen, zeker gezien de steeds verder stijgende...

Minister komt met ‘drempelfunctievariant’ bij verplichte AOV zelfstandigen

Minister komt met ‘drempelfunctievariant’ bij verplichte AOV zelfstandigen

Beter uitlegbaar, beter betaalbaar en beter uitvoerbaar. Dat is volgens minister Van Gennip de ‘drempelfunctievariant’ die zij heeft uitgewerkt voor...

Commissiedebat OCTAS nu op 24 april

Commissiedebat OCTAS nu op 24 april

Het Commissiedebat in de Tweede Kamer over het eindrapport OCTAS is opnieuw verzet, nu naar 24 april. Eerder was het debat verplaatst naar 14 mei. Het OCTAS-rapport...

UWV in jaarverslag: 60-plusmaatregel werkt

UWV in jaarverslag: 60-plusmaatregel werkt

UWV zag in 2023 voor het eerst sinds lange tijd een voorzichtige afname van het totaal aantal mensen dat wacht op een WIA‑claimbeoordeling, aldus het jaarverslag....

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel...

Eerste Kamer tegen extra verhoging wettelijk minimumloon

Eerste Kamer tegen extra verhoging wettelijk minimumloon

De Eerste Kamer heeft zoals verwacht tegen de extra verhoging van het wettelijk minimumloon gestemd. Hierdoor gaat de extra verhoging met 1,2 procent per 1 juli...

OCTAS-rapport is pas het begin

OCTAS-rapport is pas het begin

(Angelo Wiegmans, BedrijfPlus, in Ken je vak! VVP 2-2024) De varianten in het 29 februari verschenen OCTAS-rapport roepen soms vragen op. Sommige varianten kunnen...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

ZZUPER claimt disruptieve verzekeringsoplossing arbeidsongeschiktheid

ZZUPER claimt disruptieve verzekeringsoplossing arbeidsongeschiktheid

Sander Franken, bekend van Hera Life, heeft een nieuw initiatief gelanceerd: ZZUPER, dat zzp’ers in geval van arbeidsongeschiktheid een eenmalige uitkering...

Plannen voor eenvoudiger verlof opnemen voor goede balans werk en privé

Plannen voor eenvoudiger verlof opnemen voor goede balans werk en privé

Het kabinet stelt voor de verschillende verlofregelingen terug te brengen tot drie soorten verlof voor: 1) de zorg voor kinderen, 2) de zorg voor naasten en 3) persoonlijke...