Verbond onderschrijft uitkomsten Klantbelang-onderzoek AFM

Logo Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars is tevreden over de uitkomsten van het jaarlijks Klantbelang-onderzoek van de AFM. "De forse inspanningen van verzekeraars om hun klantcommunicatie te verbeteren, begint vruchten af te werpen", aldus het Verbond.

Volgens het Verbond sporen de resultaten met de uitkomsten van het onderzoek naar klanttevredenheid onder alle verzekeraars dat het Verbond jaarlijks laat uitvoeren. "Ondanks de verbetering op het punt klantcommunicatie laat de totaalscore bij de onderzochte banken en verzekeraars een afvlakking zien. Evenals vorig jaar werd op een schaal van 1 tot 5 een voldoende gehaald (3,4 - een tiende punt lager dan in 2014). Dit resultaat wordt onder meer vertekend door een lager cijfer in de rubrieken claimafhandeling en beleggingsverzekeringen die volgens de AFM vooral is toe te schrijven aan het feit dat een andere meetmethode is gehanteerd. Zo had de positieve trendbreuk die de AFM per 31 december 2014 constateerde met betrekking tot de geleverde inspanningen bij het activeren van klanten met een beleggingsverzekeringen geen invloed op de score", aldus het Verbond.

Volgens het Vebond blijf de verzekeringssector sterk gemotiveerd om betere resultaten te laten zien en vanuit het programma ‘VerzekeraarsVernieuwen’ nieuwe impulsen te geven, zoals de introductie van een nieuwe tool waarmee voor consumenten in één oogopslag is te zien wat wel en niet op de polis gedekt is. De doelstelling om bij KBC-metingen een ruime voldoende te halen (4 op een schaal van 5) wordt dan ook vastgehouden, aldus het Verbond.


 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Verzekeraars zijn in hun premies niet meer onderscheid gaan maken tussen verschillende groepen mensen met verschillende risico’s. Voor zover er premieverschillen...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

"Wij hebben de ambitie toonaangevend te zijn in keuzebegeleiding, juist vanwege onze ervaring" Aldus het Verbond van Verzekeraars in zijn visie op keuzebegeleiding....

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...