"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"
"De verzakelijking van de relatie tussen verzekeraars en intermediairs is een goede zaak", aldus onderzoeker Fred de Jong in een blog op zijn website, "omdat het intermediair meer gedwongen wordt om als belangenbehartiger van de klant op te treden."
De Jong: "Juist in een consoliderende markt (in de schademarkt is zelfs sprake van een oligopolie) is de klant gebaat bij een intermediair kanaal dat namens hen een vuist kan maken naar verzekeraars. Juist als verzekeraars andere belangen nastreven dan het intermediaire belang, is de consument (of de MKB-er) de beste bondgenoot voor het intermediair. De toegevoegde waarde van het intermediair zit voor de klant niet in het verkopen van polissen. Echte duurzame waarde creëer je door namens de klant de risico’s te inventariseren, die risico’s bespreekbaar te maken, de risico’s te beperken en uiteindelijk ook eventueel af te dekken via een verzekering. En meerwaarde creëer je als intermediair door toegang te hebben tot een breed scala aan adviezen, producten en aanbieders.
"Daarbij is de onafhankelijke positie van het intermediair van groot belang om de marktmacht van verzekeraars tegen te houden. Des te minder verzekeraars des te belangrijker het intermediaire kanaal. Maar dan moet het intermediair ook echt zijn onafhankelijke rol pakken. Door transparant te zijn over de dienstverlening en de beloning, door proactief te communiceren en te adviseren, door kritisch te kijken naar de hoeveelheid verzekeraars die je in de praktijk adviseert aan de klant en door veel meer te benadrukken waarin je als intermediair beter en anders bent dan verzekeraars. Benadruk dus vooral de verschillen.
"De verzakelijking van de relatie met verzekeraars is realiteit. Zoek dus vooral de intimiteit in je relatie met de klant."
Reactie toevoegen
Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend
Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...
Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies
De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...
Consument vooral en vaker voor complexe zaken naar adviseur
Bij de oriëntatie op een complex financieel product maken mensen vooral en vaker dan in 2017 gebruik van een financieel adviseur. Dat blijkt uit de Monitor...
(door Fred de Jong, Adviesbureau Fred de Jong) In de recent gehouden Week van het geld 2019 is er weer extra aandacht geschonken aan financiële educatie. Duizenden...
(door Mark de Rijke, directeur De Hypotheekshop) In haar column op 26 januari in het FD spreekt econoom en publicist Erica Verdegaal haar verbazing uit over...
De Hypotheekshop reageert op FD-column Verdegaal: gratis bestaat niet
In een reactie op de FD-column 26 januari van Erica Verdegaal stelt directeur Mark de Rijke van De Hypotheekshop in een blog op VVP Online: "Voor simpele kwaaltjes...
DFO: brief minister roept vragen op
Kan een financieel advieskantoor dat nauw verbonden is met een volmachtkantoor en het overgrote deel van zijn productie via deze volmacht sluit zich straks nog kwalificeren...
OvFD: jarenlange lobby beloond
"We zijn heel blij met het feit dat de minister onafhankelijk advies wettelijk gaat markeren.' Zo reageert OvFD-voorzitter Christian Dijkhof op de aankondiging van...
Adfiz: minister vindt juiste balans
De juiste balans tussen wensen uit de Kamer en de argumenten uit de sector. Dat vindt minister Hoekstra in volgens Adfiz in de maatregelen die hij dinsdag bekend...
Minister markeert onderscheid tussen adviseurs
Wie zich wil tooien met het predikaat onafhankelijk advies hoeft geen marktbrede vergelijkingen te maken. Dat heeft minister Hoekstra van Financiën besloten....