"verzekeraars maken betere preventie en reïntegratie niet waar"

CPB Policy brief 2015/15 cover

Privaat verzekerde bedrijven presteren tot nu toe niet beter op het vlak van preventie en reïntegratie dan niet-privaat verzekerde bedrijven. Dat stelt het Centraal Planbureau in haar Policy Brief 2015/15 'Verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid'.

De onderzoekers: "Het hybride stelsel met private en publieke verzekeraars is een middel om lager ziekteverzuim en minder arbeidsongeschiktheid te realiseren, geen doel op zichzelf. Dit ware bij alle wijzigingen in het stelsel goed voor ogen te houden. Als privaat verzekerde bedrijven gedurende langere tijd niet beter presteren dan niet-privaat verzekerde bedrijven, dan vervalt een van de argumenten voor de huidige opzet van de WGA-markt met een publieke verzekeraar en meerdere private verzekeraars."

Investeringen in preventie en re-integratie zijn vooral lonend voor een partij die de gehele financiële verplichting draagt voor de twaalf jaar waarvoor een werkgever verantwoordelijk kan zijn voor een zieke werknemer. Werkgevers moeten voor de eerste twee jaar loondoorbetaling bij ziekte kiezen tussen het risico zelf dragen of zich privaat verzekeren. Voor de daaropvolgende tien jaar WGA moeten werkgevers kiezen tussen publiek verzekeren bij het UWV en het zogenaamde ‘eigenrisicodragerschap’, meestal in combinatie met privaat verzekeren. Verzekeraars hebben tot nu toe tegen de verwachting in de verzekeringsmarkten voor loondoorbetaling bij ziekte en voor de WGA niet geïntegreerd. Daarbij hebben verzekeraars nagelaten hun toegevoegde waarde te demonstreren door werkgevers te bewegen tot betere preventie en re-integratie.

Ondanks deze tekortkomingen constateren de onderzoekers dat het beleid in de afgelopen decennia effectief is geweest in het terugdringen van ziekteverzuim en de instroom in arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. De toegenomen financiële en re-integratieverplichtingen voor werkgevers hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld. Voorstellen die deze verplichtingen geheel of gedeeltelijk terugdraaien, zoals de beperking van loondoorbetaling bij ziekte, leiden tot een hoger ziekteverzuim en groter aantal arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, met op termijn hogere premies en minder werkgelegenheid.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark van den Broek - 8 september 2015

Dus weer de zoveelste leugen van verzekeraars.... Ze hebben steeds geroepen dat verzekeraars veel allerter zijn op gebied van integratie en arbeidsongeschiktheid....de premies bij UWV zouden torenhoog worden terwijl deze bij verzekeraars laag blijven of worden....Het tegendeel blijkt zo onderhand waarheid te worden.....

CPB: "Langdurige schade economie door coronacrisis"

CPB: "Langdurige schade economie door coronacrisis"

Door de coronacrisis wordt de Nederlandse economie op de korte termijn flink geraakt. Deze schade zal op de langere termijn slechts gedeeltelijk herstellen, zelfs...

"Herschikking productie en werkgelegenheid door corona faciliteren"

"Herschikking productie en werkgelegenheid door corona faciliteren"

Het CPB noemt het onvermijdelijk dat de coronacrisis leidt tot een herschikking van productie en werkgelegenheid, zowel tussen als binnen sectoren. Om herstel te...

CPB: coronacrisis kan uitmonden in financiële crisis

CPB: coronacrisis kan uitmonden in financiële crisis

Het CPB sluit niet uit dat de coronacrisis uitmondt in een financiële crisis. Het CPB in zijn 'Risicorapportage Financiële Markten 2020': "Veel is nog...

Coronavirus: in zwaarste scenario ook problemen in financiële sector

Coronavirus: in zwaarste scenario ook problemen in financiële sector

In het zwaarste scenario ontstaan door de coronacrisis ook problemen in de financiële sector. Aldus het Centraal Planbureau donderdag. Het CPB: “Naarmate...

FSC: lage rente leidt mogelijk tot financiële instabiliteit

FSC: lage rente leidt mogelijk tot financiële instabiliteit

De daling van de rente in afgelopen jaren weerspiegelt trendmatige en structurele factoren die tot een heroverweging van mogelijke risico’s voor financiële...

CPB ziet geen duidelijke meerwaarde depositobank

CPB ziet geen duidelijke meerwaarde depositobank

Zonder nadere studie is het niet verstandig om verdere stappen te zetten inzake een depositobank, meent het CPB. De introductie van een depositobank kan tot veiliger...

Klimaatrisico’s op de korte termijn beperkt voor financiële stabiliteit

Klimaatrisico’s op de korte termijn beperkt voor financiële stabiliteit

De directe klimaatrisico’s zijn voor de Nederlandse financiële sector op de korte termijn (de komende vijf jaar) beperkt. Aldus het CPB in zijn Risicorapportage...

Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Volgens het Financieel Stabiliteitscomité (bestaande uit vertegenwoordigers van AFM, DNB, Financiën en het CPB) zal een beter passend woningaanbod de...

Afschaffing doorsneesystematiek minder nadelig

Afschaffing doorsneesystematiek minder nadelig

Afschaffing van de doorsneesystematiek pakt nadelig uit voor oudere werknemers, met name die tussen 35 en 50 jaar. Het nadeel is wel verninderd door de gedaalde...

Woningmarkt op slot bij verder verlagen LTV

Woningmarkt op slot bij verder verlagen LTV

"Een maximale LTV van 90 procent betekent dat ruim 70 procent van de starters en de doorstromers vanuit de huurmarkt de koop van hun beoogde woning voor enige...