Verzekeraar moet bewijzen dat aanmaningsbrief is ontvangen

Brievenbus flat via Pixabay

Achmea maakt volgens de kantonrechter onvoldoende hard dat de verzekeringnemer haar aanmaningsbrief heeft ontvangen. Achmea had de polis daarom niet mogen beëindigen.

De kantonrechter: “Het feit dat een brief van Achmea volgens de gebruikelijke wijze en proces is aangemaakt en via Rotaform bij PostNL is aangeboden voor verzending, betekent niet dat daarmee is aangetoond dat de brief van 17 oktober 2016 daadwerkelijk door [eiser] is ontvangen.

“Voor wat betreft de bezorging is er slechts een schriftelijke verklaring van PostNL overgelegd. Door [naam 1] van PostNL is verklaard dat van de 49 brieven er 49 werden bezorgd. Niet is aangetoond dat de brief van 17 oktober 2016 één van de 49 brieven is geweest, zodat niet kan worden geconcludeerd dat de brief van 17 oktober 2016 van Achmea op het adres van [eiser] is bezorgd en door hem is ontvangen.

“Daarbij weegt de omstandigheid mee dat [eiser] nog in november 2016 is gesommeerd en Achmea hem nog een betalingsverzoek heeft gedaan. Als de brief van 17 oktober 2016 door [eiser] zou zijn ontvangen, dan was Achmea gerechtigd om de verzekeringsovereenkomst per 1 oktober 2016 (de premievervaldag) te schorsen dan wel te beëindigen. Hiervan is niet gebleken.

“Nu Achmea niet in haar bewijsopdracht is geslaagd, betekent dat [eiser] niet na de vervaldag onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen. Achmea was derhalve niet gerechtigd om tot schorsing of beëindiging van de dekking van de verzekeringsovereenkomst over te gaan. De gevorderde verklaring voor recht van [eiser] is voor toewijzing vatbaar.

“Nu er wordt geoordeeld dat de verzekeringsovereenkomst niet is beëindigd, heeft [eiser] op grond van de overeenkomst recht op een uitkering in verband met de schade die hij aan zijn eigen voertuig heeft geleden. De schade is begroot op een bedrag van 3.627,58 euro.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Piet Visser - KWALITEITverzekeringen 17 februari 2021

Bij de basisopleiding die ik ooit volgde had ik toch echt geleerd dat de verzekeringspremie een brengschuld is. Toen werd ons geleerd dat het sturen van een nota door de verzekeraar een stukje service was, maar dat het de verantwoordelijkheid van de verzekerde zelf is om zich te realiseren dat er op tijd premie betaalt moet worden, op straffe van verlies van dekking. We zijn wel erg ver afgedwaald van wat ooit 'normaal' was. De consumentenbescherming gaat nu soms echt veel te ver in mijn ogen. Niemand is gebaat bij een samenleving die onwerkbaar wordt door een overdaad aan regelgeving.

Meer over
Frituren, Bakken en Koken-clausule terecht ingeroepen

Frituren, Bakken en Koken-clausule terecht ingeroepen

(Rechtspraak) Verzekerde moet bewijzen dat de brand in zijn cafetaria niet is vergroot door het niet naleven van de schoonmaakclausule in de polis. Dat bewijs volgt...

Adviseur schendt zorgplicht: onjuiste begunstigde op ORV

Adviseur schendt zorgplicht: onjuiste begunstigde op ORV

(Rechtspraak) Een assurantietussenpersoon heeft de zorgplicht geschonden door zich onvoldoende te informeren over de status van de relatie van opdrachtgever met...

Snapchat-filmpje kan ABN Amro niet baten

Snapchat-filmpje kan ABN Amro niet baten

(Rechtspraak) De kantonrechter passeert de stelling van ABN Amro dat een Snapchat-filmpje verdacht is omdat uitgerekend gefilmd is dat de auto voor het laatst voor...

Financieel Fit draait ook in hoger beroep op voor schade na overtreden volmacht

Financieel Fit draait ook in hoger beroep op voor schade na overtreden volmacht

(Rechtspraak) De vraag ligt voor of Financial Fit haar volmacht heeft overschreden toen zij in 2018 met gebruikmaking van de volmacht een verzekeringsovereenkomst...

Assurantiekantoor moet uitkering ongevallenpolis doorgeven aan werknemer

Assurantiekantoor moet uitkering ongevallenpolis doorgeven aan werknemer

(Rechtspraak) Assurantiekantoor van 1887 moet de uitkering op de ongevallenpolis wegens blijvende invaliditeit doorbetalen aan de getroffen werknemer. Het feit dat...

Verzekeringnemer ten onrechte gemeld bij fraudeloket

Verzekeringnemer ten onrechte gemeld bij fraudeloket

(Rechtspraak) ABN Amro Schadeverzekeringen heeft in 2006 onrechtmatig gehandeld jegens een verzekeringnemer door zijn gegevens bij het fraudeloket van het Verbond...

Eindvonnis kantonrechter: ANWB mag geen verzekering eisen bij verzoek om pechhulp

Eindvonnis kantonrechter: ANWB mag geen verzekering eisen bij verzoek om pechhulp

(Rechtspraak) Vanwege een niet toegestane koppelverkoop vernietigt de kantonrechter de verzekeringsovereenkomst tussen ANWB en een automobilist die met pech langs...

Slechts één offerte met premiestijging tachtig procent is schending zorgplicht

Slechts één offerte met premiestijging tachtig procent is schending zorgplicht

(Rechtspraak) Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden is van oordeel dat Finn is tekortgeschoten in de nakoming van haar verplichtingen als tussenpersoon. Omdat Finn al...

Adviseur verzuimde autocrosser te wijzen op dekkingsuitsluitting

Adviseur verzuimde autocrosser te wijzen op dekkingsuitsluitting

(Rechtspraak) Ook in hoger beroep is het oordeel dat de adviseur verzuimde er op te wijzen dat er bij een autocrossongeval geen dekking is op de AOV. Het Gerechtshof...

Majoreren komt verzekeringnemer duur te staan

Majoreren komt verzekeringnemer duur te staan

(Rechtspraak) Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden hof vindt voldoende aannemelijk dat verzekeringnemer na een stormschade opzettelijk ten onrechte de kosten van een...