Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan consument en is van oordeel dat de verzekeringsvoorwaarden niet zijn verstrekt op een duurzame drager. De bepalingen waarop de verzekeraar een beroep heeft gedaan blijven daarom buiten beschouwing. De Geschillencommissie wijst de vordering van de consument toe.
De commissie: "Uit hetgeen de verzekeraar heeft aangevoerd kan niet worden vastgesteld dat het bestand op zijn website waar de hyperlink naar leidt niet door hem kon worden gewijzigd. De verzekeraar heeft evenmin aannemelijk gemaakt dat de voorwaarden gedurende een passende termijn ongewijzigd beschikbaar waren. In lijn met onze eerdere uitspraken is de commissie van oordeel dat het verstrekken van de voorwaarden via de hyperlink niet volstaat. Niet kan worden uitgesloten dat de verzekeraar gedurende de looptijd van de verzekering de mogelijkheid houdt om aanpassingen van de voorwaarden te doen. Dat de consument de mogelijkheid wordt geboden om de voorwaarden als pdf te downloaden op een ander
device, hetgeen onbetwist een duurzame drager is, maakt het voorgaande niet anders, aangezien het de verplichting van de verzekeraar is om de voorwaarden op een duurzame drager te verstrekken en hij dit niet kan laten afhangen van het wel of niet uitvoeren van een handeling (downloaden) van de consument.9 Dat de verzekeraar in dit verband heeft aangevoerd dat de consument per prolongatiedatum een e-mail heeft ontvangen met een nieuw verzekeringsbewijs en de voorwaarden, doet hieraan niets af. Uit de door de
verzekeraar op dit punt overgelegde stukken volgt niet dat het bericht over de verlenging van de verzekering naar het e-mailadres van de consument gestuurd is. Evenmin volgt hieruit dat de bijlage waarnaar verwezen wordt naar het e-mailadres van de consument gestuurd is.
"Verder overweegt de commissie dat ook met het plaatsen van de voorwaarden in een 'mijnomgeving’', niet is voldaan aan het criterium van de duurzame drager. Ook daarvoor geldt dat de voorwaarden zich in het domein van de verzekeraar bevinden waardoor de verzekeraar gedurende de looptijd van de verzekering de mogelijkheid heeft de voorwaarden aan te passen. Het verstrekken van de voorwaarden op een ‘'mijnomgeving’' voldoet alleen dan wanneer de verzekeraar niet de mogelijkheid heeft die voorwaarden aan te passen, hetgeen tot op heden technisch niet mogelijk gebleken is."
De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering, nadat hij zijn reis vroegtijdig heeft afgebroken omdat hij ziek was. De verzekeraar heeft de schadeclaim van 1.184 euro afgewezen omdat niet is voldaan aan de voorwaarden.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 13 februari 2024
Wat hier ook staat is dat verzekeraars die alleen communicatie willen in de mijnomgeving of via een internetpagina direct een bevestiging moeten geven in mail of pdf van hetgeen gecommuniceerd is. Dat ontbreekt er op veel sites aan. Dit geldt ook voor de extranetten die intermediairs moeten gebruiken. Ook daar ontbreekt vaak een directe bevestiging van de handelingen die verricht zijn.
Bruidspaar verliest duizenden euro's op aanbetaling ondanks bruiloftverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0677) De consumenten hebben op basis van de bruiloftverzekering de volledige vergoeding gevorderd van de gevolmachtigde voor de betalingen...
Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2024-0678) Tijdens de wintersport van de consument zijn de skistokken gestolen. Tijdens een lunch in een restaurant op de piste heeft de consument...
Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje
(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje...
Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren
(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....
Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten
(Kifid-uitspraak GC 2024-581) De consument heeft het kenteken van haar auto tijdelijk geschorst, maar is hierbij vergeten haar verzekering stop te zetten. Zij verzoekt...
Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2024-0574) De consument is op een treinstation benaderd door een voor haar onbekende man met de vraag of hij haar telefoon mocht gebruiken. De...
Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is
(Kifid-uitspraak GC 2024-0558) Er is ingebroken in de woning van de consumenten. De dader is de woning binnengekomen via het slaapkamerraam dat op een kleine kier...
Het staat geldverstrekker vrij geen WOZ-waardebepaling meer te accepteren
(Kifid-uitspraak GC 2024-0554) De Geschillencommissie is van oordeel dat Obvion haar beleid met betrekking tot de wijze waarop een gewijzigde (gestegen) waarde van...
Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom...
Geen lekker hapje voor verzekeraar...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0540) De verzekeraar stelt dat de consument hem opzettelijk heeft misleid door bij het aangaan en wijzigen van de verzekering niet te melden...