Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

vrouw koffie via Pixabay

Nederlandse vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze niet begrepen worden door hun financiële adviseur of dat financiële dienstverlening niet aansluit bij hun behoeften. Zo vindt bijna driekwart van de vrouwen met een krappe beurs dat banken hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën, terwijl 40 procent van de mannen in een vergelijkbare situatie vindt dat banken dit wél kunnen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Het belang van inclusiviteit bij financiële dienstverlening’, dat ABN Amro samen met McKinsey en Better Future heeft verricht en is aangeboden aan Koningin Máxima.

In het rapport zijn de obstakels in kaart gebracht die vrouwen in verschillende fasen van hun leven ervaren als het gaat om hun financiën. De uitkomsten laten volgens ABN Amro zien dat het cruciaal is om financiële dienstverlening voor iedereen toegankelijk te maken. Het is voor het eerst dat in Nederland zo’n omvangrijk onderzoek naar inclusief bankieren is gedaan.

Chantal Korteweg, directeur Inclusive Banking bij ABN Amro: “Het is belangrijk dat onze dienstverlening beter aansluit op de behoeften die vrouwen in verschillende fasen van hun leven hebben. Dit vraagt om duidelijkere en toegankelijkere communicatie én om producten die passen bij de wensen van vrouwen. Bovendien helpt het als adviseurs zich goed kunnen verplaatsen in de behoeften van vrouwen en écht nieuwsgierig zijn naar hun wensen.

"Vrouwen in alle geledingen van de samenleving geven aan dat het hen ontbreekt aan voldoende financiële kennis en ervaring om vaak complexe financiële producten goed te kunnen doorgronden. Banken kunnen hierop inspelen door hen te ondersteunen met heldere communicatie en op maat gesneden financiële trainingen. Met een meer inclusieve financiële dienstverlening in Nederland kunnen we de kansen van vrouwen zo vergroten en wordt een groot economisch potentieel benut. Een win-win situatie.”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 21 februari 2022

Ik merk telkens dat het probleem van mensen (m/v en variaties) met een krappe beurs vooral is dat zij een krappe beurs hebben. Dan wordt er dure hulpverlening ingeschakeld, wat weer veel geld kost. Maar het inkomen blijft even laag, en het levensonderhoud wordt alleen maar duurder. Rapporten en m/v gedoe en vragen aan de bank of adviseur lossen niks op. De behoefte is simpel een wat hoger inkomen. Als ik dan toch een aanwijzing mag geven voor het M/V verschil dan is dat mogelijk dat vrouwen financieel de boel vaak beter op de rit hebben, en in een situatie dat het niet meer gaat, niet meer geholpen zijn met allerhande voor de hand liggende tips.

Oscar van Asperen - Kapitala 18 februari 2022

"Zo vindt bijna driekwart van de vrouwen met een krappe beurs dat banken hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën, terwijl 40 procent van de mannen in een vergelijkbare situatie vindt dat banken dit wél kunnen." Vertaling: Minder dan 75% van een specifieke groep vrouwen vindt X. 60% van mannen met vergelijkbare specificaties vindt X. Gelet op de beperkte verschillen en de moeite die in dit artikel wordt gedaan om dit te verbloemen denk ik dat we te maken hebben met ideologisch gedreven journalistiek/activisme.

Hans - bvdl 17 februari 2022

Hebben ze bij Abn-Amro niets beters te doen dan met die hysterische onderzoekjes bezig te zijn?

Jolanthe van den Berg - Zuiver Advies 17 februari 2022

Misschien moeten de vrouwen meer kiezen voor vrouwelijke adviseurs. Ik hoor vaak dat ik wel luister naar het verhaal, de wensen en de dromen. Een gave die vaak bij vrouwen meer aanwezig is. En als je dan ook nog eens niets verkoopt en niet bemiddeld, dan krijgen ze waar ze behoefte aan hebben. Ik heb veel vrouwen in mijn praktijk die hun vriendinnen doorsturen. Maar natuurlijk ook andere vrienden en collega's. Dus dames... kom maar op. Jullie zijn welkom!

A. Kumas - MKK Kumas Pensioenen & Verzekeringen 16 februari 2022

U geeft aan dat driekwart van de vrouwen met een krappe beurs vinden dat "banken" hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën. Ten eerste vertegenwoordigen de banken niet alle "financiële dienstverleners" en ten tweede zou ik de dames willen adviseren om dan naar een "echte" financiële adviseur zoals ons te gaan. Als een klant man/vrouw bij ons weggaat dan moet ze antwoord hebben op alle vragen en de antwoorden begrijpen. Anders gaat de klant niet de deur uit. En wij doen dit altijd met een glimlach.

Meer over
Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro past haar woningmarktramingen opnieuw aan. De aanhoudende prijsstijging zorgt er volgens de bank voor dat het gemiddelde van dit jaar hoger zal uitkomen...

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

Digitale valuta kunnen, vooral in ontwikkelingslanden, leiden tot een hoger welvaartsniveau, zo stelt ABN Amro in het derde deel van het drieluik over cryptocurrencies....