VVP biedt checklist nazorg serviceabonnementen

Silvia Janssen (nieuw)

Wat mag wel en wat mag niet bij serviceabonnementen. Silvia Janssen (Oostdam & Partners) zet in VVP 4 de feiten op een rij.

Met de uitzending van Radar begin dit jaar liggen ook serviceabonnementen onder de loep van consumentenprogramma's. Adviseurs reageerden woedend. "In de reacties op de Radar-uitzending mag wat meer nuance komen. Want wat wordt feitelijk gepredikt? Juist, serviceabonnementen moeten niet lukraak worden aangeboden. Bent u het met mij eens dat een éénpostrelatie die slechts 10 euro premie betaalt geen trek heeft in een standaard abonnement van hetzelfde bedrag? Serviceabonnementen zijn een trend en kunnen een mooi
bedrijfsmodel zijn voor de toekomst. Maar dan moet het wel zorgvuldig worden uitgevoerd", aldus Janssen.

"Adfiz greep de Radar-uitzending aan als een kans om nuance aan te brengen. Niet alle serviceabonnementen zijn slecht. Integendeel, zij zijn juist in het klantbelang. Adfiz wees er tevens op dat er zoiets bestaat als een minimale klantzorg. Bij bestaande klanten is meermaals geen duidelijke afspraak gemaakt over doorlopende dienstverlening. In dat geval is er een ruime interpretatieruimte. Goed om deze in te kaderen door afspraken te maken over wat het minimaal inhoudt. Een minimale nazorg moet vanuit het oude portefeuillemodel geleverd worden. Is dat in alle gevallen zo? Ja, in de praktijk zie je dit marktgebruik. Maar er kunnen uitzonderingen zijn. De reikwijdte van zorgplicht is altijd afhankelijk van de context (soort product, afspraken met klant, verwachtingen, impact voor klant, marktgebruik, tijdsgeest)."

Lees dit praktische artikel in  VVP 4.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Eric Rooderkerk - 6 maart 2013

Tja, de Radar uitzending was natuurlijk weer een erg slechte promotie en zeker geen maatstaf voor deskundige adviseurs. Nu is het onafhankelijk en provisievrij adviseren het nieuwe businessmodel voor de adviseur. Hierdoor ontstaat zeker een hogere klant waardering en tevredenheid maar ook meer rendement. Portefeuilles krijgen meerwaarde en adviseurs zijn dan echt geheel onafhankelijk. Voor iedereen een prima ontwikkeling! Eric Rooderkerk E-Factuur Intermediair | EFI

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Na onderzoek door Centerdata ziet minister Kaag van Financiën geen directe aanleiding het adviesbegrip uit de Wft uit te breiden naar de beheerfase. De minister:...

Diploma's nog steeds vaak niet of niet allemaal aanwezig

Diploma's nog steeds vaak niet of niet allemaal aanwezig

Uit een onderzoek van de AFM blijkt dat diploma’s bij ruim 40 procent van de 75 onderzochte financieel dienstverleners niet of niet allemaal aanwezig zijn....

Wft en AVG botsen

Wft en AVG botsen

(Financieel adviseur Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin, in VVP 3-2022) Gij zult nazorg leveren! In dit artikel stel ik aan de orde welke (juridische) problemen...

BAV aantal collectieve vergunninghouders voldoet niet

BAV aantal collectieve vergunninghouders voldoet niet

Collectieve vergunninghouders hebben volgens Adfiz van de AFM onlangs een brief gehad waarin de toezichthouder aangeeft dat de beroepsaansprakelijkheidsverzekering...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

OvFD herkent zich niet in berichtgeving Consumentenbond

OvFD herkent zich niet in berichtgeving Consumentenbond

De OvFD zegt zich niet te herkennen in de berichtgeving van de Consumentenbond dat de serviceabonnementen van hypotheekadviseurs voornamelijk gebakken lucht verkopen....

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...