Adviseur boet voor verzwijgen provisie

LEVEN - In 2006 heeft de klant een pensioenverzekering afgesloten. De adviseur heeft hiervoor destijds een offerte uitgebracht, waarbij zijn werkzaamheden op uurbasis werden gedeclareerd. Afgesproken was dat een verzekering vrij van provisie zou worden afgesloten. Na een intermediairwijziging in 2016 blijkt, dat de voormalige adviseur naast de directe beloning ook provisie heeft ontvangen van de aanbieder. De adviseur verweert zich met de redenatie dat bepaalde provisies niet uit de verzekering konden worden gesleuteld.

De geschillencommissie oordeelt als volgt: ‘Daargelaten de vraag of tussen partijen een provisievrij product was overeengekomen, heeft de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, nu niet is gebleken dat de adviseur de consument schriftelijk heeft geïnformeerd over de wijze waarop hij zou worden beloond. De prijsstelling behoort immers tot de essentialia van de dienstverleningsovereenkomst tussen partijen. In het licht van voorgaand, komt de Commissie tot de conclusie dat de adviseur is tekortgeschoten in de informatievoorziening aan de consument. ‘Nu het de Commissie duidelijk is geworden dat de consument rechtstreeks én indirect, via provisie, heeft betaald voor de diensten van de adviseur, heeft de consument naar het oordeel van de Commissie door de schending van de zorgplicht schade geleden’. Hierop verplicht de geschillencommissie de adviseur een bedrag van 6.747,21 euro terug te betalen. - Uitspraak 2017 - 741

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen

Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen

(Kifid, mondelinge uitspraak GC 2024-0640). De consument is het niet eens met de beëindiging van zijn rechtsbijstandsverzekering vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken...

Kifid: geen zorgplichtschending bij haast consumenten

Kifid: geen zorgplichtschending bij haast consumenten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0600) Consument en ex-partner benaderen een adviseur van de Hypothekers Associatie in Amersfoort voor het afsluiten van twee hypotheken....

Nieuw commissielid Geschillencommissie Kifid

Nieuw commissielid Geschillencommissie Kifid

Elly van Zadelhoff wordt per 1 juli 2024 benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Van Zadelhoff werkte onder meer voor een ambtenarenbond, wetenschappelijk...

Kifid: te laag bedrag, geen beroep

Kifid: te laag bedrag, geen beroep

(Kifid-uitspraak GC 2024-0444) Een consument heeft een klacht ingediend omdat in zijn optiek de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering een beroepsfout heeft...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...