Adviseur boet voor verzwijgen provisie
LEVEN - In 2006 heeft de klant een pensioenverzekering afgesloten. De adviseur heeft hiervoor destijds een offerte uitgebracht, waarbij zijn werkzaamheden op uurbasis werden gedeclareerd. Afgesproken was dat een verzekering vrij van provisie zou worden afgesloten. Na een intermediairwijziging in 2016 blijkt, dat de voormalige adviseur naast de directe beloning ook provisie heeft ontvangen van de aanbieder. De adviseur verweert zich met de redenatie dat bepaalde provisies niet uit de verzekering konden worden gesleuteld.
De geschillencommissie oordeelt als volgt: ‘Daargelaten de vraag of tussen partijen een provisievrij product was overeengekomen, heeft de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, nu niet is gebleken dat de adviseur de consument schriftelijk heeft geïnformeerd over de wijze waarop hij zou worden beloond. De prijsstelling behoort immers tot de essentialia van de dienstverleningsovereenkomst tussen partijen. In het licht van voorgaand, komt de Commissie tot de conclusie dat de adviseur is tekortgeschoten in de informatievoorziening aan de consument. ‘Nu het de Commissie duidelijk is geworden dat de consument rechtstreeks én indirect, via provisie, heeft betaald voor de diensten van de adviseur, heeft de consument naar het oordeel van de Commissie door de schending van de zorgplicht schade geleden’. Hierop verplicht de geschillencommissie de adviseur een bedrag van 6.747,21 euro terug te betalen. - Uitspraak 2017 - 741
Reactie toevoegen
Editie
Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten
(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...
Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade
(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...
Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid
Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...
Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten
De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...
Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af
In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...
Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond
Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...
Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen
(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....
Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling
(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029) Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...
Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar
(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...
kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen
(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...