Adviseur heeft tot taak proces te begeleiden
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – In de afgelopen periode heeft de Geschillencommissie in uitspraken een aantal normen geformuleerd die een algemene strekking hebben. Verwacht mag worden dat deze ook bij de behandeling van toekomstige klachten door de Geschillencommissie een belangrijke rol gaan spelen.
Van een hypotheekadviseur wordt verwacht dat hij op eigen initiatief de consument met enige regelmaat informeert over het verloop van de aanvraag voor een offerte met betrekking tot een hypothecair krediet, zoals blijkt uit de volgende passage uit een uitspraak van de Geschillencommissie: “Wat de Adviseur we ́ l valt aan te rekenen is dat hij het proces niet goed heeft begeleid. Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag verwacht worden dat hij zijn clie ̈ nten informeert over de voortgang van de financieringsaanvraag, dat hij de relevante termijnen bewaakt en dat als een termijn niet gehaald wordt, hij hiervoor waarschuwt.” – Uitspraak GC 2019-637
Reactie toevoegen
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige
(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...