Adviseur hoeft geen juridische ondersteuning te bieden

Kantoor Kifid

PLEZIERVAARTUIGENVERZEKERING – De consument is van mening dat de tussenpersoon (Kuiper Verzekeringen) en de gevolmachtigde (Kuiper Assuradeuren) de op hem rustende zorgplicht heeft geschonden door hem niet actief te ondersteunen bij het terugkrijgen van zijn kajuitzeiljacht in Spanje nadat hij melding heeft gemaakt van diefstal of verduistering van zijn boot. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon heeft voldaan aan de op hem rustende zorgplicht en als gevolmachtigde de advocaatkosten van de consument niet hoeft te vergoeden.

De commissie: “Van een tussenpersoon mag bij een schademelding worden verwacht dat hij de verzekeraars op de hoogte stelt van de relevante feiten om dekking onder de verzekering te kunnen verkrijgen en dat hij de consument informeert over de te verstrekken informatie en de te zetten stappen. Van een redelijk handelend tussen-persoon mag ook worden verwacht dat hij de consument in dat kader waar nodig van verzekeringstechnisch advies voorziet. De zorgplicht van de tussenpersoon strekt echter niet zo ver dat hij de consument ook juridische ondersteuning moet bieden.”

De commissie stelt verder dat Kuiper als gevolmachtigde uitsluitend handelt namens de verzekeraars, en dat hij daarbij gebonden is aan de grenzen van de aan hem door de verzekeraars verstrekte volmacht. In dit geval heeft HDI de behandeling van de schadeclaim van de consument al in een vroeg stadium van Kuiper als gevolmachtigde overgenomen. Vanaf dat moment was Kuiper niet meer bevoegd om ook zelf nog namens HDI en de verzekeraars te beslissen over de betaling van een voorschot of de vergoeding van eventuele bereddingskosten. Dat de advocaatkosten niet tot een hoger bedrag zijn vergoed kan daarom niet aan Kuiper worden toegerekend. – Uitspraak GC 2021-0355

 

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...